Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Snälla akademien vänta… oktober 11, 2012

…jag har inte tid att ta till mig en Nobelpristagare just idag. Ni kanske kan vänta tills nästa vecka eller så med att tillkännage?

Självklart vet jag att det är inte så det funkar. En enda liten bokbloggare kan väl inte flytta på öppnandet av dörren, nån som skriker äntligen (fast det görs väl inte längre) och tillkännagivandet av årets Nobelpristagare i litteratur. För mig brukar detta vara lite av en höjdpunkt ändå. Vi brukar spekulera lite. På jobbet. Bland några vänner. jag brukar hålla koll på vad tidningar och andra bloggare tror. Men inte i år. Jag har inte tid. Utöver allt annat som ska göras i livet kan jag bara prioritera en sak vad gäller litteratur just nu och det är The Casual Vacancy. Jag trodde att jag skulle ha läst ut den vid det här laget, men inte. Det är inte boken fel. Jag älskar den och önskar att jag inte behövde lägga den ifrån mig, men mitt liv är proppfullt just nu och jag ska vara glad att jag hunnit mer än halvvägs. Men någon Nobelpris spekulation har jag inte hunnit med. Jag har därför ingen gissning att komma med. Vore kul om det blir någon jag läst nåt av, tror jag. Men å andra sidan hade ajg nog inte tagit mig för att läsa varken Le Clesio eller Herta Müller om det inte varit för att de fått priset. Så någon jag knappt känner till kanske är roligare ändå. Men hur i hela friden skulle ajg i så fall hinna med att läsa deras bok/böcker. Jag har ju 50 shades som bara ligger här och väntar också. Nä, ta Murakami. Jag har läst honom och kan skriva om honom utan att lägga ner så stor möda. Ta Murakami vet jag.

av Elin

 

Kommentera

