Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Books & dreams oktober 15, 2012

Filed under: Rekommenderas ej — bokslukarna @ 9:37 e m
Tags: , , , ,

Så dök det upp en tidskrift till om böcker ibland alla dessa tidskrifter. Min man var vänlig nog att komma hem till mig med denna. Books & Dreams heter den, med underrubriken ”Mer läslyx i livet”. Vad de menar med läslyx vet jag inte. För mig är varje stund jag får sitta med en bok i handen en stud av lyx. Det kan hända att redaktionen på Books & Dreams har samma tanke. I förordet står det just att hinna läsa är lyx och att tidningen vill uppmuntra till att krypa upp i läsfotöljen lite oftare. Kankse är det för att jag just nu inte hinner läsa så mycket som jag skulle vilja, men jag känner mig inte inspirerad utan bara stressad av hur förordet beskriver den tidiga morgonen när man hinner läsa för sig själv. Eftersom jag går upp före familjen alla veckodagar behöver jag lördagsmorgon för att sova ut lite så någon tidig lördag morgon i läsfotöljen blir det inte för mig.

Ni märker redan var det här är på väg va? Jag är inte förtjust i Books & Dreams. Jag gillar att läsa bloggar om böcker, men måste säga att ingen av de tidningar som jag läst om böcker fått mig riktigt nöjd. Bäst hittills är nog Viläser, men den är ju framför allt bra när det finns något riktigt långt reportage om en riktig favvoförfattare. Det är kanske därför jag inte gillar Books &Dreams. Det står fem rader om boken som uppfyller mig just nu (The Casual Vacancy) och sedan är det halvlånga reportage om Camilla Henemark och Tommy Körberg människor (och därmed böcker) som inte alls intresserar mig. För mig känns inte Books &Dreams som en tidning om böcker utan bara som ännu en tidning om kändisar och så har man till och med slängt in några recept för att göra det ännu mindre om böcker. Ja, jag fattar att recepten är ur någon ny hypad kokbok, men det funkar inte på mig.

I tidningen finns det massor av boktips. Det kanske är något som skulle tilltala en bokslukare, men det blir faktiskt lite för många tycker jag. Den typen av korta boktips funkar bra i de bloggar jag läser och där jag blir tipsad av flera av de böcker jag läser. Om jag ska läsa en tidning så vill jag nog ha långa reportage om riktiga författare. Helst om mina favoritförfattare. Jag vet att det är mycket begärt och att jag kanske borde ge tidningen en chans till. Nästa nummer kanske inte är fullt av kändisbiografier. Även om det kanske inte har ett tiosidigt reportage om Rowling, Susan Collins eller Jane Austen så kanske det finns något läsbart i den. Reportaget om bokshopping i London låter ju intresssant även om det kanske får mig att klaga på att det är en resetidning och inte en tidning om böcker. Nä nu lägger jag tidningen åt sidan och fokuserar på de böcker jag så gärna vill få lite tid att läsa.

av Elin

 

One Response to “Books & dreams”

  1. Lena Says:

    Inte heller jag fastnade för denna tidning!


Kommentera

