Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

50 shades är ju värsta kopian oktober 18, 2012

Jag visste ju egentligen detta redan när jag började läsa 50 shades og Grey. Jag är ju medveten om att hitorien en gång började som Master of the Universe en fanfiction baserad på Twilight serien. Det är väl en av anledningarna till att jag ser det så lätt men ändå. Jag har visserligen bara läst fem kapitel än så länge men allt är ju där. Alla personer kan refereras till Twilight, Anas jobb är en kopia, händelser som nästan olyckan med cykeln och inte minst det faktum att Ana är klumpig och Mr Grey är oantastlig. Ja, jag visste vad som väntade, men är ändå förvånad över att det är möjligt att gå så här långt. Självklart var jag tvungen att googla lite på vad Stephanie Meyer själv tyckte om saken. Det jag hittade var en intervju där Meyer uttrycker att det väl är bra att det går bra för en författarkollega, men att hon själv inte läst boken. Mycket storsint av Meyer tycker jag, men å andra sidan säger hon att hon inte läst boken. Många andra har förstås också reagerat på detta och det finns mycket att läsa om saken på nätet. Nu ska jag läsa resten av boken och återkommer sedan med en djupare analys. Så länge får ni gärna kommentera i kommentarsfältet. Själv har jag bara lyckats googla tag på första kapitlet av Master of the Universe, men om någon av er läst den så får ni gärna kommentera de också.

av Elin

 

One Response to “50 shades är ju värsta kopian”

  1. [Anna] Says:

    Sant sant, det är verkligen en hel del som är liknande. Det kanske var därför jag kände det så välbekant när jag läste men kunde inte då sätta fingret på det. Men antagligen är det som väldigt många låtar och andra böcker, det finns väldigt många liknelser och gillar man det ena är det lätt att gilla det andra.
    Även om det i vissa fall är lite störande och ibland blir lite väl mycket! Det är väll lite pga alla åsikter som jag känner suget att läsa del 2 och 3, för att se var/om/när liknelserna tar slut.


Kommentera

