Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Revolutionary Road av Richard Yates november 11, 2012

Filed under: Läsvärd — bokslukarna @ 9:36 f m
Tags: , , ,

Vilka Mad Men vibbar jag får av denna boken! Det är en av mina första tankar och också en tanke som följer mig genom hela boken. Jag älskar femtiotalet och det är där Revolutionary Road utspelar sig. Den tar väl egentligen slut ungefär där Mad Men tar vid i slutet av femtiotalet, men jag kan ändå inte låta bli att se miljöerna som de ser ut i Mad Men. (För er som inte känner till Mad Men så är det en TV-serie i reklambyråmiljö som utspelar sig på 60-talet och är dösnygg)
Men nu tillbaka till denna boken Revolutionary Road. Boken huvudpersoner är Frank och April Wheeler, även om historien i första hand berättas genom Franks ögon. Frank och April har flyttat ut från New York till förorten och Revolutionary Road. Inte så mycket för att de vill utan för att det är så man gör. Man skaffar familj och har man en tillräcklig inkomst så flyttar man ut från stan. Frank åker in till staden varje dag för att gå till sitt ganska tråkiga jobb som han drar in familjen inkomst på tills den dagen han verkligen vet vad han vill göra. De har båda lite svårt att anpassa sig till livet ute i förorten och till de, som de upplever det, ganska tråkiga människorna i området. Framför allt April som drömt om en karriär som skådespelare längtar vidare. Som unga hade Wheelers en plan att leva i Europa några år för det att de fick barn. Första barnet kom dock lite tidigare än de bestämt sig för och därför blev det inget av med den idén. För att rycka upp sig ur tristessen föreslår April att de tar tag i Europavistelsen nu och de börjar planera.

Jag tycker boken är väldigt intressant att läsa. Grundidén i boken kan placeras i vilket årtionde som helst och frågorna kring om jag verkligen gör det jag vill i mitt liv eller det som förväntas av mig är ständigt aktuella. Jag har själv flyttat ut från metropolen Göteborg (inte riktigt lika stort som NY men ändå) till radhusområdet utanför stan. Visst har det hänt att jag funderat på om det var rätt. En sen kväll efter bion när taxin kostar 300 spänn och man därför tar sista bussen hem istället för att stanna ute lite till eller en tidig lördagsmorgon när det inte finns så mycket i kylen och jag minns våra långa frukostar på fik inne i stan. Men som tur är trivs jag utan för stan, har flyttat några kilometer till från centrum nu. Men även om jag trivs mycket bättre än Frank och April och därför inte, som tur är, uppför mig lika destruktivt, så är det lätt att ta till sig tankarna och det gör boken spännande och intressant. Måste säga att när jag läst ungefär 3/4 av boken så känner jag mig lite mätt. Det blir lite trögt att ta sig igenom en bit, men sen händer det lite nya saker som gör att jag blir nyfiken igen och driver mig till att snabbt avsluta boken. Jag ska inte avslöja slutet, men kommer säga så mycket som att jag inte tycker om det. Även om slutet inte faller mig i smaken så är boken klart läsvärd och jag skulle mer än gärna vilja höra era tankar i kommentarerna. Dessutom är detta en bok vi läst i bokklubben jag är med i och det ska bli kul att se vad alla andra tycker.

av Elin

 

2 Responses to “Revolutionary Road av Richard Yates”

  1. Carro Says:

    Jag kommer ihåg att jag tyckte att boken var seg.. Och slutet minns jag inte ens. Förmodligen inte ett så gott betyg 😉


Kommentera

