Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Filmfestivalsmaten november 19, 2012

Det var en kul utmaning att laga mat och baka till årets filmfestival i bokklubben. Temat var efterlängtat, mat från The Unofficial Harry Potter Cookbook. För mig var det första gången jag lagade något från recepten i den. Elin har har prövat på några av recepten tidigare. Det var även första gången för mig att laga något från ett engelskt recept. Jag är tacksam för internet och att det går så lätt att söka fram olika omvandlare för cup till dl och farenheit till celsius. Riktigt kul var det och det mesta blev gott, väldigt gott. I de söta recepten är det stor betoning på söta. En herrans massa socker och olika typer av socker; strösocker, florsocker, vaniljsocker, farinsocker, sirap. Nästan alla sorter i ett och samma recept. Nåväl, vad lagade och åt vi då.

Jo,

  • Hagrids Rock cakes – Dock inte riktigt lika hårda som Hagrids, våra tänder skonade. Helt ok kaka som passar bäst till en riktigt god kopp te.
  • Honeydukes Treats i form av Dates-Walnut-Coconut Bonbons – Valnöten byttes ut mot mandel helt enkelt för att just den butik jag handlade inte behagade ha valnötter. Dessa var enligt min smak alldeles för söta. Innehöll nästan bara socker. Smaken av dadlarna, mandlarna och cocosen försvann nästan.
  • Treacle Tart – Harrys favoritefterrätt enligt boken. En fullpoängare! Vem kunde tro att brödsmulor, sirap och citron i ett pajskal kunde smaka så gott. Vilket tillbehör som helst funkar bra till, vaniljglass, vispgrädde, vaniljsås… du väljer!
  • Skinkstek
  • Potatoes Baked in Their Jackets – Med smör och creme fraiche till
  • Buttered Peas
  • Glazed Carrots – Med sirap och kanel!

Jag kommer definitivt att fortsätta laga mat ur denna kokbok!

av Hanna

20121120-105702.jpg

20121120-105845.jpg

 

Kommentera

