Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Alla själars natt december 6, 2012

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 12:17 e m
Tags: , ,

100718Jag behövde en paus mellan den engelskspråkiga litteraturen jag läste och nästa bok i bokklubben. Så jag, liksom Hermione i The Philosopher’s Stone, valde jag ”a bit of light reading”. Det finns inget gemensamt med hennes val av bok och mitt, förutom tjocklek och alkemi.

Alla själars natt är första boken i en triologi, som mången fantasylitteratur. I den här lever i vår värld häxor och trollkarlar (eller häxkarlar det blandas lite av begrepp och reds inte riktigt ut i boken), vampyrer och demoner parallellt med människor. De tre väsen (häxor, trollkarlar o häxkarlar är ett o samma om jag förstår rätt) vet alla om varandra men försöker leva utan människor vetskap. Ett bidrag till detta är en överenskommelse om att inte beblanda sig med varandra. Detta kontrolleras av kongregationen där medlemmar från alla tre väsen sitter.

Bokens huvudperson är alkemiforskaren Diana Bishop som efter föräldrarnas död när hon var sju år försöker allt för att förtränga att hon är en häxa. Hon använder sig nästintill aldrig av magi utan tar sig fram i sin forskning som vilken människa som helst (eller… som det framställs i boken är de framstående individerna i världen något av dessa väsen, häxor och vampyren naturligtvis forskare och ledare, demoner konstnärer, musiker och annat stereotypt).
En dag i Bodleian Library på Pxford University får Diana upp den skrift som inte visar sig vara lik någon annan. Denna händelse drar till sig många väsen bl.a. vampyren Matthew Clairmont som ser det som sin uppgift att skydda Diana samt att ta reda på hemligheten bakom skriften och dess koppling till Diana.

Boken beskrivs som en blandning av Twilight, Harry Potter och Tru Blood, men jag vet inte jag. Deborah Harkness blandar de väsen från de övriga böckerna men sen vet jag inte om det är så likt. Lite referenser till Twilight kanske i rollerna i kärleksförhållandet. Matthew är om än mer beskyddande än Edvard.

Deborah Harkness är själv historiker och även vinkännare (har jag googlat) och det märks. Det är otaliga referenser till historiska händelser, miljöer, forskningsområden och vin. Det blir nästan för mycket för min smak. Det finns även en tuch av harlekinroman, enligt mig, som drar ner upplevelsen lite. Men jag ska ändå villigt erkänna att den har någonting som gör det svårt att lägga den ifrån sig. Och jag vill veta hur det slutar. Än har jag några sidor kvar…

av Hanna

 

Kommentera

