Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Dolly av Susan Hill december 13, 2012

Hill-DollyJag antar att Susan Hill är mest känd just nu för att det är hon som skrev The woman in Black. Filmen som blev den första film med Daniel Radcliffe i huvudrollen efter Harry Potterfilmerna. Men Susan Hill har skrivit flera skräck/rysarromaner och har en bred läsarkrets. Jag hade förut bara läst just The woman in Black, som jag verkligen gillade, och har sedan dess planerat att läsa fler böcker av författaren. Så när jag var i Nottingham tidigare i höst och klev in i en bokhandel, självklart, så låg en ny bok av Susan Hill innanför dörrarna och omslaget var oerhört häftigt så klart att jag köpte. Omslaget, som syns här intill är förutom den mysigt gröna färgen präglad, vilket gör den ännu häftigare. Nu har jag hunnit läsa boken och måste tyvärr säga att jag är lite besviken.

Boken huvudperson, berättaren, är en man som återvänder till huset där han tillbringade en tid som ung pojke. Han och hans kusin besökte samtidigt sin barnlösa faster i det stora och lite ödsliga huset. Kusinen är oerhört bortskämd materiellt och när hon inte får den dockan hon absolut vill ha så flyger dockan genom rummet och spricker. Dockan gillar inte detta och den spöklika delen av skräckhistorien tar sin början.

Jag grips dock aldrig av berättelsen. I the Woman in Black har Hill mig efter två sidor. Jag känner sympati med huvudpersonen och blir uppriktigt skiträdd när boken framskrider. Dolly får mig inte att reagera. Visst den är lite spännande från och till, men mest är den förutsägbar och faktiskt ganska tråkig. De flesta av händelserna går att lista ut i förväg och även om personerna i boken drabbas av fruktansvärda öden så bryr jag mig inte. Susan Hill drar sig inte för att blanda in barn i sina historier, åtminstone inte i de jag läst. Det borde göra dem än läskigare och så är fallet i the Woman in Black. Men inte i Dolly. Ärligt talat hade boken inte varit så tunn tror jag inte ens att jag läst ut den. Så om ni värderar era läsminuter så tycker jag att ni ska lägga dem på en annan bok.

av Elin

 

Kommentera

