Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Julklappstips december 22, 2012

book_xmas_treeSå är den här. Den sista helgen före julafton. Sista chansen att köpa julklapparna för på måndag smäller det. Då ska allt ligga lackat och klart under granen. Har du idétorka så har du kommit till rätt ställe. Klart du ska köpa en bok. Alla gillar att få en bok, tror i alla fall vi bokslukare. Vilken bok tänker du då. Det finns ju så många. Självklart har vi svaret på det också. Här lägger vi ut några tips. Var sitt tänkte vi, men jag tror att jag kommer ha svårt att hålla mig till det. Så för ut tipsen från Elin.

Jag har sagt det förut och jag säger det nu igen. Alla borde läsa alla böcker John Green någonsin har skrivit, eller åtminstone en bok av nämnde författare. Tyvärr kommer inte den senaste och helt underbara The fault in Our stars ut på svenska förrän i mitten av januari. Men på svenska finns Var är Alaska? eller Den andre Will Greyson (som Green skrivit tillsammans med David Levithan)än så länge. Båda helt otroligt bra så någon av dem kan ni köpa om ni vill ge till någon som inte gillar att läsa böcker på engelska. Om den som ska få klappen gillar att läsa på engelska så slå till på The fault in our stars, en ljuvlig och känslosam bok. Om det är någon du tycker riktigt mycket om eller om du har fått en rejäl skatteåterbäring så tycker jag gott att du kan köpa alla böcker Green någonsin skrivit. Jag vet att detta låter som värsta reklaminslaget, men jag får inte betalt för att säga detta. Han är bara så bra.

Vill ni absolut ha något annat och lite mer matnyttigt måste jag rekommendera Jamie Olivers 30 minuters middagar. Familjen har lagat mat ur denna sedan en månad tillbaka och är väldigt nöjda.

och från Vera kommer några tips till dom lite yngre läsarna

Först och främst måste jag rekomendera ”Familjen Bliss”. Den är jättebra för alla åldrar ett exempel är att både jag som är elva och mamma som är fyrtio gillade den jättemycket så den är bra för typ alla åldrar. Sedan är det en jätte bra bok som heter ”Artemis Fowl”. Det är en bok som jag nog skulle rekommendera för alla barn mellan nio och tolv år. Den handlar om en pojke som helt enkelt genialisk. Han är tolv år och har börjat jobba på en tidsmaskin i skolan så att dom skulle kunna åka bak i tiden på historia lektionerna i stället för att bara läsa i en bok. Och sist men absolut inte minst så har vi ”Cirkoli”. Jag bloggade om den i somras som några av er kanske har sett. Oavsett om ni har läst den recensionen eller inte så är ”Cirkoli” en prefekt bok för alla mellan tio och tolv.

av Elin och Vera

 

2 Responses to “Julklappstips”

  1. Lisa Says:

    Nu i januai kommer den ju äntligen, den svenska översättningen av ”The fault in Our stars” (”Förr eller senare exploderar jag”). Kolla in en minst sagt entusiastisk John Green prata om det svenska bokomslaget: http://www.youtube.com/watch?v=coAa_HtrmNk.

    • bokslukarna Says:

      John Green! Det finns inte många som honom enligt mig. Fantastisk författare och en härlig människa. Jag kommer definitivt att köpa den svenska översättningen också. Är man ett fan så är man. Kan knappt vänta. /E


Kommentera

