Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

A country doctor’s notebook av Michail Bulgakov december 30, 2012

DoctorsIbland får man ge upp. Nu menar jag absolut inte läsandet av denna bok, men upptrappningen.

Under hösten har jag letat jättemycket efter denna bok i svensk översättning. Det började såklart med att jag läste att idolen Daniel Radcliffe skulle spela huvudrollen i TV-serien baserad på denna bok, tillsammans med Jon Hamm (allas vår Don Draper). Då var jag ju tvungen att läsa boken innan jag såg filmatiseringen. Jag sökte högt och lågt efter boken och hade gett upp vad gäller att kunna köpa den. Tänkte att jag skulle leta upp den när jag var på biblan nästa gång. Då råkade jag snubbla boken när jag var i en bokhandel i Nottingham. Så trots att jag inte vill läsa böcker som inte har engelska som originalspråk på engelska så köpte jag boken och läste den. Sen när jag läst boken så ville jag ju såklart se TV-serien som skulle sändas på Sky arts i Storbritannien. Jag är så van vid att allt sådant går att lösa via nätet nu för tiden, men så gick jag bet igen. Så jag har fått ge upp även på att få se denna filmatisering. Den kommer säkert ut på DVD så småningom och då ordnar det sig. Men trailern ser så härlig ut att jag är rätt så besviken. Nån som vet hur man kan se serien hör av er.

Nu till boken då… Den är jättebra. Jag har läst Mästaren och Magarita av Bulgakov tidigare och den är ett rent mästerverk. Denna bok är inte lika bra som Mästaren och Margarita, men den är fantastiskt bra och väldigt rolig. Boken handlar om en  ung nyutexamnierad läkare som kommer till sitt första jobb på den ryska landsbygden. Boken lär vara delvis en självbiografi eftersom Bulgakov började som läkare. Då huvudpersonen är ung och oerfaren och dessutom den enda läkaren på kliniken även om det finns fältskär och barnmorska så hamnar ha såklart i komplicerade och vansinniga situationer. Han lyckas dock med lite skicklighet, mycket tur och framför allt en massa resonerande med sig själv lösa de flesta av problemen han ställs inför. Det är personbeskrivningarna samt de olika ibland väldigt obekväma situationer den unga läkaren hamnar i som gör boken så rolig, det är berättandet och karaktärerna som gör den så bra. Jag börjar verkligen gilla rysk litteratur allt mer. Det kanske är dags att ge Anna Karenina som jag aldrig tagit mig igenom en ny chans. Så trots att jag haft en hel del småbittra erfarenheter vad gäller denna bok rekommenderar jag den mycket varmt. Det var en bok jag längtade till att få gå och lägga mig och läsa om kvällarna.

av Elin

 

Kommentera

