Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom januari 13, 2013

FalletI bokhyllan hittade jag recensionsexemplaret av Fallet med de försvunna böckerna. Hur hade det gått till? När jag fick boken tyckte jag den såg bra ut och tänkte den ska jag läsa. Men sen glömde jag av den. Men så hittade jag den nu och läste ut den på en vecka.

För mig är detta en riktig feelgoodbok. Efter bara några sidor har min nyfikenhet kring karaktärerna väckts och jag drivs till att läsa vidare. boken handlar om Israel Armstrong som kommer som bibliotekarie från London till ett litet samhälle på den irländska landsbygden. Det visare sig dock att biblioteket är stängt och böckerna är försvunna. Det blir istället Israels uppgift att leta rätt på böckerna. Byn är full av spännande karaktärer och i jakten på böckerna råkar Israel ut för en hel del som inte är vardagsmat för en småfet bibliotekarie från Storstaden. När jag fick frågan vad boken egentligen handlade om från en vän tyckte jag det var lite svårt att förklara. För det är en deckare, men utan mord och blod och sånt men ändå full av mystik och konstiga männsikor sådär som deckare brukar vara. Det är nog det som gör den så mysig. Att den är full av mystik och spännande vändningar utan att vara särskilt våldsam.

Jag gillar verkligen boken och rekommenderar den varmt. Jag har nu förstått att detta är första delen av tre och ser verkligen fram emot att få läsa del två Mr Dixson försvinner som kom ut i svensk pocketversion i dagarna. Just det ja. Jag läste visst boken på svenska. Det brukar jag inte göra med engelsk litteratur. Men jag tänkte inte ens på det, så det var nog en bra översättning. Blir nog så att jag läser tvåan med på svenska då, har kollat att det är samma översättare (Öyvind Vågen), så det blir nog bra. Jag vill ju trots allt gärna sponsra översättning av litteratur så det är väl lika bra att passa på.

av Elin

Men jösses hur kunde jag glömma. Jag la ju in en tweet om att jag nästan tappade fattningen mot slutet av boken och så glömmer jag skriva varför. Eftersom det inte är någon stor spoiler så vågar jag tala om vad det är även om det bara är några sidor från slutet. Plötsligt får Israel tag i en Harry Potter bok och uttrycker att han hatar JK Rowling. Hade detta hänt tidigare i boken vete sjutton om jag hade läst vidare. Jag förstår att det kan kännas lite småroligt att racka ner på en av historiens största författare, men i min värld är det en av dödssynderna att tala illa om Ms Rowling. Hoppas att det inte blir mer av den varan i Mr Dixons försvinnande.

 

2 Responses to “Fallet med de försvunna böckerna av Ian Sansom”

  1. bokbrus Says:

    Den fick jag också som rec-ex inser jag nu när jag ser bilden men av någon anledning kom inte heller jag för mig att läsa den. Kanske är det dags att göra något åt det.


Kommentera

