Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Ett hus utan speglar av Mårten Sandén januari 17, 2013

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 9:34 f m
Tags: , ,

speglarDen är helt underbar. Jag har läst många böcker i mitt liv men det är sällan jag har läst en så genomtänkt bok. Den handlar om en flicka i min ålder (elva-tolv) som har flyttat in i ett hus med sin pappa. Pappan i sin tur har flyttat dit för att ta hand om den gamla damen Henrietta som är över hundra år. Nästan hela hennes släkt har flyttat in med henne. En dag när barnen leker kurragömma så försvinner hennes tystlåtna kusin Signe. Senare vid middagen kommer hon fram igen men då är hon en helt ny person. Den annars så tysta och tillbakadragna Signe har blivit glad och framfusig. Alla märker skillnaden men ingen säger något ifall att Signe skulle dra sig tillbaka och bli sitt gamla jag. Allt detta tack vare ett rum med speglar och en liten flicka eller en gammal dam. Den är verkligen bra och jag måste säga att jag är mycket överraskad av Mårten Sandén för denna bra bok. Jag hade inte förväntat mig så bra läsning från honom men han överraskade mig totalt. Anledningen till det var att jag hade fått reda på en del fakta om Mårten Sandén på nätet och jag blev inte så imponerad av det jag läste och framför allt trodde jag att han skulle skriva till en mycket yngre målgrupp än jag. Jag fick fram en hyfsad intervju om ”Ett hus utan speglar” på Google så gå gärna in och kolla.Jag måste nog lägga till att jag tror att det är litteratur för lite mindre barn än jag typ nio-tio. Så bra jobbat Mårten Sandén.

av Vera

 

Kommentera

