Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Jelliocoe Road av Melina Marchetta februari 2, 2013

Filed under: Absolut bäst — bokslukarna @ 10:42 f m
Tags: , , ,

jellicoeOj, vilken bra bok! Jag är helt förstummad, men ska ändå försöka skapa ett inlägg. För första gången på länge har jag läst en bok som lite grann snuddar vid den dynamiken Harry Potter böckerna har. Och från mig betyder det en hel del, det vet trogna läsare.

När Taylor är elva år gammal överges hon av sin mamma vi en 7eleven-butik. Hon hittas av Hanna som tar henne med sig till en internatskola och ledig tid spenderar hon med Hanna i hennes husprojekt. Sex år senare kommer historien ikapp Taylor. Ett spännande nystande drar igång och för att få svaren på var hennes mamma är går Taylor in i oheliga allianser, begår mindre inbrott och andra ganska farliga saker. Framför våra ögon skrivs den historien Taylor och många andra trott vara sann om och med hjälp av nya vänner och ett dokument hittat i den försvunne Hannas tomma hus kryper sanningen fram.

Gång på gång tänker jag att jag vet hur det ska sluta och gång på gång överraskas jag. Boken är oerhört spännande och när slutet närmar sig går det inte att lägga den ifrån sig. De ständiga överraskningarna och att boken är helt omöjlig att lägga undan när 100 sidor kvarstår (tro mig jag har inte sovit tillräckligt många timmar denna vecka) är det som får mig att tänka på J K Rowlings fantastiska skrivande. För att om möjligt göra boken ännu bättre så kryddas den med de vanliga vedermödorna en tonåring har i form av killar, vänner och ovänner. Jag skulle kunna fortsätta ösa på med superlativ, men om ni hittat till denna blogg och läst den och tror det minsta på mig så har jag bara en sak kvar att säga: Läs denna. Har ni inte redan läst Jellicoe Road, som jag vet att många gjort, så gör det. Nå, iväg till biblan eller närmsta bokhandel nu!

av Elin

 

Kommentera

