Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Jellicoe Road om igen februari 20, 2013

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 12:26 e m
Tags: , , ,

Bild

I måndags kväll avslutade jag så Jellicoe Road av Melina Marchetta. Elin har skrivit om boken tidigare, men den är så bra att jag måste också pränta ner några ord om den. Jag tror Elin läste den på engelska. Jag läste den svenska versionen denna gången och kommer definitivt skaffa den och läsa den på engelska också. Den är värd att läsas om, om och om igen. Jag tyckte om den redan från start, trots att jag i början inte var helt med i upplägget och vissa bitar var förvirrande. Fast jag gillar det, att hållas i ovisshet så länge allt faller på plats. Och det gör det. Melina Marchetta serverar pusselbit för pusselbit elegant, med tillräckligt mycket distans emellan för att hålla läsaren på halster med sina teorier och öka spänningen. Marchetta har skapat karaktärer som jag lätt tar till mig och tycker om, med deras positiva och negativa sidor. Karaktärer som kommer att finnas med mig, likt gänget i Harry Potter och Katniss, Peeta och de övriga i Hunger Games. 

Jag skulle vilja skriva om teorierna, om favoritscener och massa annat, men då kommer jag försäga mig. Så jag stannar här och sparar mig tills jag får nerda med Elin.

Jag säger som Elin; skaffa den, läs den!

av Hanna

 

4 Responses to “Jellicoe Road om igen”

  1. Carro Says:

    Jag hade tänkt införskaffa den när den kommer ut på pocket nu i mars 🙂

  2. Boktokig Says:

    Jag håller med om att det är en bok som man gärna kan läsa igen. Jag har själv läst den både på engelska och svenska.

  3. Elin Says:

    Jag visste att du skulle gilla den Hanna. det är så kul att du kommit igång med läsandet igen så vi kan närda ner oss i fantastiska böcker tillsammans.


Kommentera

