Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Fifty shades darker av El James februari 23, 2013

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 8:44 f m
Tags: , , ,

darkerSjälvklart var även andra delen av Fifty shades triologin (eller femtio nyanser) en riktig sidvändare och jag förstår som vanligt inte riktigt varför. Men det är väl kärlekssagan som gör det. Intrigerna mystiken och funderingarna över om dessa två människor ska hitta ett sätt att mötas.

När andra boken börjar möts vi såklart av en Ana som precis lämnat Christian och sörjer. Jag börjar som vanligt att dra paralleller till Twilight sagan, men märker sedan att jag gör det allt mindre. Undrar om EL James skrivit om mer av den andra delen än hon gjorde av den första. Jag har själv inte läst Master of the Universe, men skulle gärna vilja. Det skulle vara kul att se hur det hela började. (Ja, jag har googlat och förstått att det finns sätt att få tag på den, lite krångligt är det dock så jag har inte orkat ända fram.) Men Christian är inte den som ger upp så lätt och snart är Ana tillbaka i hans famn. Det är en genomgripande sak för boken, att de intriger som dyker upp löses väldigt fort. Det är inte riktigt min smak. Jag gillar serier där intrigerna tar flera böcker att nystas upp. Det är klart huvudintrigen är ju ännu inte löst ens nu när jag läst ut tvåan. Kommer Ana och Christian hitta sin väg in i solnedgången? Kanske är det såhär erotiska böcker är uppbyggda. Jag har väldigt liten erfarenhet. Kanske är det så att intrigerna kortas av för att man ska komma till de smaskiga delarna. Det passar i så fall inte riktigt mig. Jag gillar inte riktigt när det går för lätt att reda ut vad som borde vara ganska komplicerade handlingar. En annan sak som jag inte riktigt gillar är att jag upplever att det är Ana som behöver ändra på sig mest för att relationen ska fungera. Jag är lite rädd för att det blir en fullfjädrad Twilight kopia på slutet där Bella ju faktiskt blir vad Edward är för att kunna leva med honom i all evighet. Hennes val, jag vet, men det känns inte som det är riktigt lika självklart för Ana att halt anamma Christians leverne.

Trots kritiken ovan så måste jag säga att boken är klart läsvärd. Det finns romantik, det finns spännande (om än korta) episoder, det finns den ständiga frågan: ska de klara av sin olikheter. Jag är tillräckligt nyfiken på den sista frågan för att veta att jag inom en ganska snar framtid kommer ta mig an även del tre. Så om ni redan läst Jellicoe road eller efter att ni klarat av den så kan ni mycket väl läsa denna bok. Läs första delen först förstås, men visst det är bara erkänna böckerna är helt ok och definitivt spännande.

av Elin

 

One Response to “Fifty shades darker av El James”

  1. Carro Says:

    Jag har också lite svårt för de alldeles för korta intrigerna eller bråken, de blir en upprepning på varandra hela tiden. Hon gör något hon inte får, han blir arg, de har sex och allt är bra. Allt på ungefär tre sidor.. Utan att avslöja för mycket så kan jag avslöja att Twilightreferenserna återkommer i den tredje och avslutande delen, vet inte om du tycker att det är positivt eller negativt. Men kul att läsa en recension av någon som faktiskt gillar den här boken! 🙂


Kommentera

