Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

The things I do for Harry Potter februari 26, 2013

Filed under: Absolut bäst — bokslukarna @ 8:47 e m
Tags: , ,

harry-potter-a-lecole-desVet inte om jag tagit mig vatten över huvudet, men jag har skaffat mig en liten utmaning. När jag i helgen besökte Paris fick jag vad jag än så länge tror något av en snilleblixt. Jag kom på att jag kunde köpa Harry Potter på franska för att skrämma liv i den gamla skolfranskan. Den franska jag kommer ihåg efter mer än 20 år borta från skolbänken med bara några repetitionskurser på Rivieran och i Paris vid spridda tillfällen är inte allt för bred och jag vill verkligen lära mig detta underbara språk. Min tanke är att även om språket i boken är över min förmåga så kan jag ju boken mer eller mindre utantill och det kan därför fungera. Kanske kan jag på detta sätt gissa mig till de ord jag inte förstår och på så sätt utöka mitt skrala ordförråd. Tanken är god, men vi får se hur det går. Fortsättning följer…

av Elin

PS. Dessutom hade jag nu en anledning att köpa en Harrybok till

 

2 Responses to “The things I do for Harry Potter”

  1. Hanna Says:

    Jag tycker det är en strålande idé! /Hanna

  2. Lenamor Says:

    Du har gjort helt rätt. Om någon klarar detta så är det du. Förpassa Jante där han hör hemma. Läs boken och låna sedan ut den till Ulf, som också har gamla kunskaper i franska, men är mycket duktigare än han tror. Sedan kan ni ju språka fransiska när ni råkas. Jag hjälper dig inte som du säkert förstår, men jag önskar dig Lycka till.


Kommentera

