Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Unga kvinnor av Louisa May Alcott mars 3, 2013

Filed under: Rekommenderas ej — bokslukarna @ 1:52 e m
Tags: , ,

ungakvinnorHär är en bok som jag och Vera tycker väldigt olika om vet jag. Jag tänker mig att jag gör ett inlägg till idag (söndag är klassikerdag) så kan Vera kanske göra ett till torsdag som är ungdomsboksdag hos oss på bloggen. Jag vet att denna bok är en klassiker och den är hyllad av många som en fantastisk bok. Den lär ligga ganska nära sanningen för hur det var att växa upp som flicka i mitten av 18oo-talet. För allt detta borde ju boken vara jättebra, men jag tycker den är dötrist.

Unga kvinnor är självbiografisk och handlar om de fyra systrarna Marsh och deras uppväxt tillsammans. Det är det faktum att boken är självbiografisk som gör att den kommer närmare sanningen än andra böcker som handlar om kvinnor från denna tiden. Boken beskriver flickornas vardag och hur de interagerar med vänner, som i första hand är deras grannar, och med släktingar. Då deras pappa är ute i kriget och de därför har ont om pengar att leva på så borde detta vara en spännande skildring. Jag tycker dock att historien aldrig lyfter. Jag känner av det där som vanligtvis gör att jag inte faller för en bok, att jag helt enkelt inte bryr mig och karaktärerna. Man skulle kanske kunna tro att det har att göra med att jag nu passerat fyrtio och därför har svårt att sätta mig in i hur det är att vara ung som i boken. Men ungdomsböcker är ju vad jag älskar att läsa och jag har inte svårt för att ta till mig Harry Potter, Katniss och nu senast Taylor i Jelico Road och hur de fungerar och tänker trots att de är tonåringar. Som det så ofta blir för mig kan jag inte sätt fingret på varför jag inte fastnar för karaktärerna eller boken. Jag gillar visserligen storslagna äventyr, men det behöver inte var huvudingrediensen för att jag ska älska en bok. Se bara på Austens vardagsskildringar som jag älskar. Nej, jag kan inte säga exakt varför denna bok inte fallit mig på läppen, men det gjorde den inte. Läs istället vilken som helst av Austens böcker, det hade jag hellre gjort.

av Elin

 

Kommentera

