Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

En ny kompis mars 5, 2013

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 10:47 f m
Tags: , ,

20130305-100153.jpg

Kunde inte låta inte låta bli att börja på min bokreabok, Främlingen i huset av Sarah Waters, trots att jag har andra böcker jag borde prioritera. Därmed har jag inte helt oväntat fått en ny kompis. Det är en sån där bok som jag vill ha med mig vart jag går. Det är något med Sarah Waters språk som får mig fast från början. För än så länge har egentligen inget särskilt spännande hänt. Men hon beskriver karaktärer och platser så jag känner att jag står där bredvid mitt i, iakttagande. Ska bli kul att diskutera detta med Elin som också köpt boken.

Hundreds Hall, en gång ett imponerande brittiskt hem med gårdar och tjänstestab likt Downton Abbey kan jag tänka (möjligen något mindre). Förfallet efter andra världskriget och drivs med nöd och näppe av sonen, dottern och modern. Doktor Faraday kallas dit för att se familjens enda tjänsteflicka. Sen dras han in, liksom läsaren, i familjen Ayres liv.

av Hanna

 

Kommentera

