Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Mr Dixon försvinner av Ian Sansom mars 13, 2013

dixonJag har redan avslöjat att jag blivit lite kär i Israel Armstrong. Trots att karaktären som person egentligen inte alls faller mig i smaken så tar han sig på ett sätt som jag inte kan kalla för annat än gulligt igenom dessa otroligt intressanta förvecklingar. Precis som i Mysteriet med de försvunna böckerna är historien dråplig och inte ett dugg blodig, men det hindrar den inte från att vara mycket spännande. Vad har egentligen hänt med Mr Dixon.

Israel Armstrong är kvar som bibliotekarie på den nordirländska landsbygden. Utöver jobbet med bokbussen har han också ett uppdrag att arbeta med folkbildning. I det sammanhanget har han gjort en utställning om det stora varuhuset Dixon och Pickering. Men samtidigt som Israel håller på att hänga sin utställning så upptäcks att Mr Dixon försvunnit och han blir motvilligt indragen i ännu ett äventyr. Israel längtar tillbaka till London och sin flickvän, men kommer på samma gång närmare människorna i det lilla samhället han nu lever i. När han dras in i omständigheterna kring Mr Dixons försvinnande så får han samtidigt problem med några av byinvånarna och ytterligare komplikationer uppstår.

Jag gillar verkligen Ian Sansoms sätt att skriva. För mig är det här en riktig feelgood bok, precis som den första boken om Israel Armstrong. Jag ler och skrattar om vartannat och funderingarna kring historiens upplösning får mig att vända bladen snabbt. Jag läste faktiskt ut boken för någon vecka sedan ganska snabbt efter att jag påbörjat läsande, men har inte hunnit skriva förrän nu. Boken är lättläst, spännande och inte minst humoristisk. Väl värd att ägna några timmar åt. Själv sitter jag nu här och väntar på nästa bok om min nya vän Israel Armstrong. Jag längtar nog lika mycket efter den som Israel längtar efter en riktigt fin kopp kaffe från ett Londonfik.

av Elin

 

Kommentera

