Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Eleanor and Park av Rainbow Rowell april 13, 2013

Filed under: Absolut bäst — bokslukarna @ 4:01 e m
Tags: , , ,

EleanorandparkÅh, vilken bok! Som jag skrev häromdagen så tog det bara några sidor före det att tårarna brände innanför mina ögonlock och när jag läste slutet på bussen hem igår så var det inte bara min förkylning som gjorde att jag satt och snöt mig. Det är en så varm och fin bok om en så känslig och ibland hemsk historia att min kropp fylls av så många känslor samtidigt att det nästan blir svårt att hantera.

Boken börjar när Eleanor kliver på skolbussen. Hon kommer som ny till skolan mitt i terminen och med sitt röda hår och mulliga kropp är hon lätt att ge sig på. Självklart vill ingen ge henne en plats att sitt och tillslut står Park inte ut med situationen utan flyttar in sig till fönstret och Eleanor får en plats i bussen och ganska snart också i Parks hjärta. Boken handlar om att vara en utsatt tonåring, om kärlek i tonåren och om hjältar. Det finns inga trollstavar eller muskulösa män i specialsydda dräkter utan bara verkliga, riktiga hjältar. Människor som förstår att någon har det svårt och som förstår att man kan och ska hjälpa till. Jag vill verkligen inte säga för mycket om handlingen utan bara uppmana er alla att läsa denna bok. Dessutom vill jag passa på att tacka Bokhororna som tipsade mig. Varmt tack! Det här är något av det bästa jag någonsin läst.

av Elin

 

Kommentera

