Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Igång med min Kindle maj 13, 2013

kindleIgår när jag skulle göra helt andra saker, som packa upp väskor och ta hand om disken, kunde jag inte längre hålla mig. Jag satte mig vid datorn för att lösa problemet svenskspråkig litteratur i min Kindle. Det tog en stund, men tillslut var det löst och som vanligt var det ganska lätt när man väl fattat hur. Jag valde att köpa min bok på Dito.se. Sen laddade jag ner programmet Calibre, för att konvertera boken till MOBI-format. Boken som nu fanns i min dator kunde jag relativt lätt konvertera. Visst lite trial and error, men så är det alltid första gången. Sen skulle det visst gå att skicka boken till min Kindle och jag hade lyckats lägga in adressen i Calibre, men det sket sig när boken skulle skickas. Vet fortfarande inte varför. Då tog jag till en klassisk drag and drop och boken var på plats i Kindlen. Tog ut Kindlen ur datorn, men kunde inte se mitt inköp. Höll på med detta en stund innan jag förstod att jag skulle flytta in den konverterade boken bland document i min Kindle, men när den väl var där var det bara att börja läsa. Jippie! Vilken blev då den första svenska boken i min Kindle? Jo, Torka aldrig tårar utan handskar del 1 blev det. Hoppas Kindlen är någorlunda vattentålig får en och annan tår lär det nog bli har jag förstått.

av Elin

 

2 Responses to “Igång med min Kindle”

  1. Jocke Says:

    Om du laddar in boken i calibre och ansluter din kindle så kan du markera vilka böcker du vill föra över och sedan trycka på knappen ”skicka till enhet” eller vad det nu står. Då sker konvertering automagiskt och boken hamnar rätt.


Kommentera

