Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Horns av Joe Hill maj 15, 2013

Filed under: Läsvärd — bokslukarna @ 9:56 f m
Tags: , , , ,

hornsEller Horn som den heter på svenska, men jag valde att läsa den på engelska.

Det här är inget för de svaga! Måste genast skriva att boken är väldigt hemsk och att jag ibland bara ville lägga den ifrån mig. Men så har den det där drivet. Vad vill författaren egentligen med detta? Varför skriver han en story som börjar så otäckt och sedan nästan bara blir värre när hemligheterna nystat upp? Framför allt så känner jag efter ett tag att jag bara måste veta hur detta slutar.

Horns handlar om Ig Perrish, killen som har allt. Rika föräldrar en känd brorsa och dessutom Merrin, sin ungdomskärlek och själsfrände. Men så händer det hemska Merrin blir våldtagen och mördad och inte nog med det Ig själv misstänks för brottet. Trots att han aldrig blir dömd så tror så gott som hela staden han bor i att han är den skyldige. En dag vaknar Ig med horn i pannan och har dessutom fått fler egenskaper som kan refereras till djävulen. Nu ska han väl ändå kunna ta reda på vem som tagit Merrins liv och hämnas. På detta viset nystas historien som går ända tillbaka till Igs barndom upp.

När jag nu redan sagt att boken är jättehemsk och du ändå fortsatt läsa så måste det betyda att du klarar att läsa otäcka böcker. Då kan nog detta vara en bok för dig. De övermänskliga inslagen är intressanta, deckarmomentet i att försöka nysta upp sanningen är spännande och i tillbakablickarna får vi ibland möta värme. Så om du klarar av våldsamma beskrivningar av mord och vill läsa en spännande bok så kan nog detta vara nåt för dig.

Boken har nyligen filmatiserats med Daniel Radcliffe i huvudrollen, men jag måste säga att jag hoppas att man inte är för nogrann med att filma de värsta scenerna för då blir den nog lite svårsmält.

av Elin

 

Kommentera

