Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Kindle, igen maj 28, 2013

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 9:33 f m
Tags: ,

kindleDet känns som jag lagt mer tid på att fixa så att jag kan läsa i min nya leksak, Kindeln, än att läsa på sista tiden. Men igår kväll föll de sista pusselbitarna på plats och nu kan jag läsa böcker jag lånat på Biblan på min platta. Första boken blev Wallflower och sen försvann Kindlen in på Veras rum. Får se om och när jag får tillbaka den.
av Elin

 

3 Responses to “Kindle, igen”

  1. karin larsson Says:

    hej! Sitter och försöker hitta information på nätet om kindle ,har förstått att det går att låna på bibliotek men att man måste konvertera formatet……jag är väldigt oteknisk och förstår inte mycket när jag läser om proceduren,så jag skulle bara vilja veta hur svårt det är, har en syster som är rätt bra på teknik så hon borde kunna hjälpa mig att åtminstone komma igång .så är det svårt och komplicerat, att få in låneböcker från biblioteket?,och är det tidskrävande?Är du nöjd med din kindle? Syrran är i usa nu, därför funderar jag på att be henne köpa med en hem.Skulle vara jätte tacksam om du har tid att svara,har bara blivit mer och mer förvirrad när jag sitter och försöker bestämma mig för vilken läsplatta som är bäst och kindlen har ju fått bra betyg…det är bara det där med att jag vill kunna låna på biblioteket.Tacksam för svar Karin

    • bokslukarna Says:

      Hej Karin,
      Det var jättesvårt att komma igång med lånandet av biblioteksböcker in i Kindlen. Men nu när jag vet hur jag gör och har koll på konverteringen går det bra. Jag använder ett konverteringsprogram som heter Calibre och går att ladda ner på nätet. Vi det kan jag även konvertera de böcker jag köper på Dito som blivit min e-bokhandel. För att kunna konvertera biblioteksböckerna behöver du även ett instickprogram i calibre. Förhoppningsvis kan din syster hjälpa dig med det. Jag hade mycket hjälp av en teknisk vän. När du väl har allt på plats och har lånat ett par böcker så får du säkert precis som jag in snitsen. Nu tycker jag inte att det är det minsta svårt, men de första lånen var en pina. Jag älskar min Kindle och har köpt en till dottern också. Sen är det allra enklaste såklart att köpa böckerna vi Amazon och jag som läser mycket på engelska gillar verkligen det. Men som sagt, det är en lite jobbig initieringsfas, men sen är det värt besväret.
      av Elin

      • karin larsson Says:

        Hej Elin!
        Tack snälla du för svar ! det blir nog en kindle, och så får jag hoppas syrran förstår hur man gör….kan jag bara fråga ett par saker till…är det tidskrävande när man konverterar biblioteks böckerna,bor i Indien på vintrarna och det är därifrån jag kommer att låna,men jag är inte uppkopplad hela tiden utan man måste gå till internet cafeer . Går det även att överföra böcker mellan olika kindles,om syrran köper en också tex,kan hon då ladda ner eller föra över en av mina böcker från min kindle till hennes,när det gäller köpeböcker,så att boken sen finns på bådas.?..och en sak till,har förstått att det inte är helt lagligt det här när man tar bort drm eller vad det heter eller när man konverterar….? fattar ju inte egentligen vad det är man ska göra…men kan man hamna i trubbel för det? som jag hörde någon gjorde som laddade ner filmer…men det kanske är annorlunda..förhoppningsvis.Ännu en gång väldigt tacksam för svar! Ha det gott! Karin


Kommentera

