Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Brobyggarna av Jan Guillo juni 5, 2013

Filed under: Läsvärd — bokslukarna @ 8:43 f m
Tags: , , ,

20130306-093526.jpgKänner direkt att det här kan bli en lite ambivalent recension. Jag tycker att det är oerhört intressant att läsa om denna del av historien som ligger oss så nära att den knappt finns med i historieböckerna, jag vet att jag överdriver lite. Det är också oerhört finurligt att berätta historien ur tre bröder som utbildar sig till ingenjörers synvinkel.1900-talet är ju ingenjörskonstens århundrade. Det finns dock bitar jag inte riktigt orkar med. Det blir lite tjatigt ibland. vissa detaljer är jättekul att höra om men andra blir bara för mycket och när kriget börjar är det precis som i Tempelriddaren, då tappar Guillo mig, för stridskildringar är inte min kopp te, (ojdå, den kommentaren hade passat bättre i en recension av Dandyn).

Boken handlar om tre bröder som växer upp på en ö utanför Norge. Deras far som är fiskare hämtas hem av havet och bröderna får en chans att åka in till Bergen för att försörja sig själva och deras mor som nu är änka. Under deras tid på repslageriet de fått arbete på avslöjas det att pojkarna har en fallenhet för det tekniska och en välgörenhetsorden bestämmer sig för att bekosta deras utbildning på Europas finaste ingenjörsskola i Dresden, Tyskland. Bröderna går igenom skolan tillsammans men sedan splittras deras öden. Första boken handlar om de två äldsta bröderna Lauritz och Oskar. Efter skolan bygger de båda järnvägsbroar Lauritz som förutbestämt hemma i Norge och Oskar på villovägar i Tyska Afrika. På det viset lyckas Guillo beskriva både Nordeuropa och Afrika före och under första världskriget.

Boken är som jag skrev tidigare lite väl detaljerad i vissa stycken. Guillo använder sig också av en berättarteknik där han berättar vissa delar av historien genom människors tillbakablickar. Jag tror att det är för att personerna ska kunna få med sina reflektioner till handlingen eller för att skapa en större spänning. Oftast tycker jag bara att det blir rörigt. Många människoöden beskrivs och det är inget snack om vilken sida vi väljer när kriget bryter ut (ska bli intressant och se hur det beskrivs i Dandyn som ju utspelar sig i England). Ibland drabbas jag känslomässigt av människoödena, men inte så starkt som jag borde eftersom det är oerhörda hemskheter som händer under krig. Jag vet inte om det är mig eller Guillo det är fel på i dessa fallen. Men som sagt dessa stridskildringar är ofta ganska tekniska och då saknas den rätta känslan för mig. Jag kommer definitivt att läsa varenda bok i denna serie. Men det är inte på grund av berättar tekniken. Guillo är lite för saklig i sitt berättande för min smak, det kanske är journalisten i honom. Men jag kommer läsa varenda bok för att Guillo valt att beskriva en period av historien som är mycket intressant att lära sig mer om. Hans beskrivningar är också detaljerade och jag lär mig massor, det är väl också journalisten i honom. Så journalist på gott och ont, men jag kommer plöja böckerna och det var väl affärsidén, eller hur Guillo.

av Elin

 

One Response to “Brobyggarna av Jan Guillo”

  1. Lena Says:

    Du har rätt och jag förlorar mig också i de långa beskrivningarna, men ibland tänker jag att det kanske ändå finns något i dem som jag lär något av. Jag vet att du hoppar över Brobyggarna, men du som läser så snabbt kunde ta dig en kik. Jag tyckte den boken ändrade historien för mig jag är ju uppväxt med amerikanska och engelska film med deras versioner. Det blev nya good guys and bad ones för mig. Lenamor


Kommentera

