Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Nyckeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg november 26, 2013

NyckelnNu har tre av fyra bokslukare läst ut Nyckeln, den fjärde är lite för ung för denna historia ännu, så nu är det dags att berätta vad vi tycker. Har ni inte ens läst de två första böckerna sluta läs nu och läs dem först.

Den tredje och avslutande delen tar vid strax efter det att bok två, Eld, slutat. Människorna i Engelsfors minns inte mycket av det som Positiva Engelsfors lurat dem att tro och händelserna i gymnastikhallen förklaras med att det skedde en elolycka. En elolycka där Ida tyvärr förolyckades. Så har de utvalda förlorat ännu en i sin cirkel. De är nu bara Minoo, Linnea, Anna-Karin och Vanessa kvar av den cirkel som utsetts att rädda världen. Dessutom har Minoo tvingats radera Adrianas minnen och Nickolaus som skulle hjälpa dem på vägen är försvunnen. Så vi har ett ganska vilset gäng som ska se till att apokalypsen inte inträffar.

Det tar inte många sidor innan jag, Elin, är fast i boken. Det är ju en av de härliga bitarna med serier. Jag känner redan individerna och har längtat efter att få träffa dem igen. Dessutom är det nu så mycket som hänt och det finns så många lösa trådar som bara kan plockas upp och nystas vidare på. Det är väldigt svårt att inte säga för mycket när jag ska beskriva varför jag gillar boken så mycket, men vi vill ju inte berätta allt för er som ännu inte läst klart berättelsen. Förutom att vi återser våra gamla vänner kommer nya karaktärer till i denna sista delen. Det kändes först lite konstigt för mig som helst bara vill hänga med mina gamla vänner, men efter ett tag så kändes det kul med denna nya dimension. Mats och Sara har ett härligt driv genom boken och precis som de två första så är den på gränsen till omöjlig att lägga ifrån sig. Det finns precis som i de andra böckerna historier vid sidan av den röda tråden med att rädda världen och det gör den ännu bättre. Relationerna, skolan och att de utvalda hela tiden ska försöka jonglera en vardag vid sidan av att ge allt i sin kamp för vår jord. Många superhjältar behöver aldrig förklara för sina föräldrar varför saker och ting framstår som konstiga, men det problemet har våra utvalda. Jag älskar boken. Mats och Sara har gett mig precis det slutet jag ville ha och jag visste inte ens om det själv. Så tack för en episk avslutning, även om jag gärna läser in att det finns en fortsättning mellan raderna i slutet vad författarna än säger.

Ja, visst fortsätter det på ett eller annat sätt i våra fantasier. Med oändligt många olika senarior, likt beskyddarnas tolkningar av framtiden. Jag har svårt att sluta tänka på alla karaktärer, som även för mig, Hanna, blivit vänner. Jag är också nöjd. Nöjd med den sista delen i trilogin, med slutet, med hur allt utvecklades och knöts ihop. Ni gör det skickligt och intressant Sara och Mats. Ett väl utfört samarbete. Jag är fast från sida ett i Nyckeln och rycks in i berättelsen snabbt. Vi pratade, jag och Elin, om varför det är så intressant att läsa YA (Young Adults) romaner. Får se om jag får det här rätt nu, på något sätt är berättelserna mer grundade i verkligheten med allt vad vi oavsett ålder tampas med vad gäller känslor, relationer, konflikter, rädslor, oro, glädje, kärlek. Det här är något som jag tycker att Sara och Mats gör väldigt bra. Och som är en stor behållning trilogin igenom. Jag är väldigt glad att jag har fått nöjet och äran att spendera så mycket tid i Engelsfors. Tack!

Jag,Vera, tycker att man har fått med allt på att bra och välformulerat vis men jag hade ingen aning om att dom hade tänkt väva in så mycket nytt. Jag tror att det bara var jag som reagerade på det men jag tänkte liksom bara ett avslut på hela den här serien som redan hade så många historier och trådar som skulle vävas ihop på ett bra sätt. Jag hade inte räknat med att dom skulle väva in så många nya. Jag känner nog att dom två ovanstående redan har fått med det viktigaste så jag har nog inte mycket mer att lägga till.

av Elin, Hanna och Vera

 

Kommentera

