Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

The Walking Dead av Frank Darabont december 11, 2013

Filed under: Absolut bäst,Film av boken — bokslukarna @ 9:10 e m
Tags: , , , , ,

deadJag har nu börjat nörda ännu en serie och den här gången har jag hakat på den kända zombie serien Walking Dead. Den handlar om att zombies i princip har tagit över jordklotet och dom kvarvarande människorna gör sitt bästa för att klara sig med det dom har. Det är min bästa kompis Wille som jag har att tacka för detta och jag vet fortfarande inte egentligen om jag ska älska eller hata honom för att han har fått in mig i det här. För nu är det så att jag är livrädd för zombies. Jag vet att det antagligen låter helt sjukt men jag klara nästan allt men när det kommer till zombies är jag körd. Denna serie har visserligen inte så väldigt övertygande specialeffekter men om man har fastnat i den (som jag har) så berörs man så av stämningen att det är hemsk ändå. Det finns hur många serier som helst men jag har bara sett hela ettan och nästan hela tvåan. I ettan är det först en liten grupp människor som står i centrum men med tiden så både växer och krymper nästan hela tiden. Men man måste väl ändå säga att det finns några lite mer markerade personer som man skulle kunna kalla huvudpersoner. En av dessa är polisen Rick Grimes som man kan säga är ledare för den stora gruppen. Sedan är det ju såklart hans fru och son som kommer efteråt. Serien börjar med att Rick blir skjuten och hamnar på sjukhus. Han ligger i koma och är tillsynes så gott som död. På något mirakulöst sätt vaknar han upp och reagerar på att allt är väldigt tyst. När han lyckas ta sig ur rummet är hela sjukhuset fullt med zombies. Han lyckas springa ut och får tag på vapen och kläder. Sedan börjar hans långa jakt på resten av hans familj. Han hittar dom tillsammans med en annan liten grupp med överlevare och tillsammans försöker dom sedan överleva dag efter dag.  Sedan ska jag inte berätta mer men jag tycker verkligen att den är bra även med min förut nämnda zombiefobi och den är absolut värd att se. Den är baserad på böcker precis som alla andra riktigt bra filmer och jag tror att det finns åtta böcker översatta till svenska. Sedan finns det, i alla fall enligt min kompis Erik runt sexton böcker totalt. Wille som jag nämnde ovan tycker att tv-serien är mycket bättre än böckerna just för att dom har lagt till väldigt mycket i dom. Som sagt väldigt bra helt klart värt att se. Om man är lite känslig är det dock inget jag skulle föreslå.

av Vera

 

2 Responses to “The Walking Dead av Frank Darabont”

  1. apartforlag Says:

    Det finns faktiskt 19 samlingsvolymer på engelska, och Kirkman verkar ha en del kvar att ge!
    På svenska finns det hittills 8 volymer av The Walking Dead och vi jobbar just nu med volym 9. Som av en händelse har vi en fin rabatt till bloggare. Så hör av dig om du är intresserad!
    För som Fredrik Strage skriver i sitt förord:
    ”Sedan det första numret av serietidningen gavs ut 2003 har Robert Kirkmans saga vuxit till det dystraste, blodigaste och mest gastkramande som någonsin berättats i zombiegenren. Tv-serien har hittills inte gjort det tecknade originalet rättvisa.
    Huvudpersonerna i The Walking Dead sörjer inte bara sina vänner och släktingar utan hela den förlorade civilisationen. De sörjer den hänsyn, vänlighet och ömsesidiga respekt som vittrar bort när samhället kollapsar. Samtidigt blir det allt mer osäkert om zombierna är de verkliga monstren. Kanske har människorna mest att frukta hos sig själva.”

    • bokslukarna Says:

      Va kul att ni har tagit er tid att läsa. Jag hade ingen aning om att dt fanns nitton stycken jag litade på min kompis som tycker väldigt mycket om den serien. Tack för att ni tar er tid att rätta och kommentera och tack för det fina erbjudandet det sk jag kolla närmare på.

      Vänliga hälsningar Vera.


Kommentera

