Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Divergent av Veronica Roth maj 6, 2014

Filed under: Absolut bäst — bokslukarna @ 9:28 f m
Tags: , , , , , , ,

divergentbokSom jag skrev i söndags så har två av Bokslukarna fastnat för Divergent. Det började med att Vera fick boken i födelsedagspresent och eftersom hon då läste en annan bok och jag, Elin,  behövde något att ta tag i så snodde jag boken. Det tog inte många sidor för mig att förstå att jag hittat en bok i min smak.

Divergent utspelar sig i ett framtida Chicago. Vi får träffa Beatrice Prior som precis står i färd att välja vilken falang hon ska tillhöra resten av livet. Vi sexton års ålder måste alla välja mellan de fem falangerna, de osjälviska, de orädda, de lärda, de ärliga och de fridfulla. De flesta väljer att stanna kvar i den falang de är födda i, men några är falangbrytare och väljer en ny falang till vilken de genast flyttar. Inför valet får alla sextonåringar göra ett test som ska hjälpa dem att ta reda på vilken falang de passar bäst i. När Beatrice gör sitt test visar det sig att testet inte kan hjälpa just henne. Hon tillhör inte med självklarhet någon av falangerna utan är divergent. Beatrice väljer att lämna sin egen falang och strax efter att hon anlänt i sin nya falang upptäcker hon att hela falangsystemet är i gungning och att hennes divergens gör att hon är en av de få som kan förstå detta.

Boken är spännande från första raden. Veronica Roth lyckas fånga mig direkt och jag köpte andra delen före det att jag avslutat den första för att inte behöva vänta på fortsättningen. Självklart har jag också köpt del tre, som ännu inte finns på svenska, och jag är inte besviken. Boken och filmen har jämförts med Hungerspelen och jag kan förstå varför. Båda utspelar sig i framtiden, båda har en stark kvinnlig huvudroll som kämpar mot etablissemanget. Den stora skillnaden tycker jag är att Tris, som Beatrice döper om sig till, till skillnad från Katniss ser sin del i kampen och väljer själv att gå i klinch med de styrande. Jag märker att jag gillar den ärligheten och mycket annan ärlighet i böckerna. Nej, nu måste jag sluta för annars kommer detta bli en recension full av spoilers och det är inte meningen. Böckerna är riktigt bra. Köp dem! Läs dem! Tredje boken kommer på svenska till hösten för er som inte gillar att läsa på engelska.

Detta var verkligen en bok i min, Veras,  smak och som precis som mamma nämnde ovanför fastnade man från första raden. Jag i princip sträckläste den och läste klart den på en halv dag. Den är inte tjock med det finns en oändlig mystik inspunnen i vartenda ord. Ett skrivspråk så underbart att jag bara vill sätta mig ner och skriva binder en med en gång och jag kunde bokstavligt talat inte sluta läsa. Vad boken handlar om har ni ju redan fått förklarat för er men jag känner mig ändå tvungen att lägga till en sak, det land som hon bor i är uppbyggt på ett motto. Falang före blod. Om du sviker den egna medfödda falang ser de dig som en förrädare och detta betraktas som en stor skandal inom hela falangen. Kalla mig spoiler men jag är divergent, jag kan inte bli kontrollerad.

av Elin och Vera

 

One Response to “Divergent av Veronica Roth”

  1. bokslukarna Says:

    Nu är även bokslukare nummer tre helt hooked på Divergent. Jag Såg först första filmen, köpte sedan snabbt bok ett och två på bokmässan, har läst färdigt första och håller på med andra. Jag gillar både boken och filmen och läser med iver. Men jag har faktiskt en hel del funderingar kring adaptionen av boken till film. Inte så att jag inte håller med om att flemn blev bra för det tycker jag, utan vrider och vänder lite på vad det är man valt att inte ta med i filmen och hur det påverkar både handling, uppfattning av karaktärerna. Jag funderar även på hur den andra filmen kommer att bli. Jag tror att det faktiskt påverkar att jag såg filmen före jag läste boken och att jag hade filmen färskt i minnet. Så nu är jag så himla sugen på att få ventilera dessa funderingar jag har. Vill ha en bokslukarträff om bara Divergent! /Hanna


Kommentera

