Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Sagan om is och eld / Game of Thrones maj 7, 2014

BildMånga har nog hört talas om tv-serien Game of Thrones. Tv-serien är en mycket påkostad produktion som jag tror har fått många tittare och fans. Den bygger på en fantasyserie vid namn Sagan om is och eld (A song of Ice and Fire) skriven av George R. R. Martin (R. R. för att jämföra sig med Tolkien?).

Bokserien är ännu inte färdigskriven. Det var planerat att vara en triologi men idag finns fem utgivna böcker och ytterligare två är tänkta att släppas. I anslutning till detta finns tre kortromaner skrivna som utspelar sig 90 före händelserna i de ordinarie böckerna.

Serien utspelar sig på den fiktiva kontinenten Westeros också kallad De sju kungarikena. I en svunnen tid kastade en övernaturlig händelse om själva årstiderna i denna fantasyvärld, somrarna varar i decennier och vintrarna hela livstider. När serien startar har det varit sommar väldigt länge och vintern närmar sig. I norr byggdes för flera hundra år sedan en gigantisk mur av is som sträcker sig från kust till kust. Den skyddar kungarikets norra gräns från mörka krafter i form av några slags vålnader. I oräkneliga sekel har huset Stark vid Vinterhed styrt i norr, en gång som kungar, numera som den styrande adeln i kungarikets nordliga län. Kungariket styrs av Robert Baratheon, gift med Cersei Lannister. När hans hand Jon Arryn dör i feber beger han sig till sin vän Eddard Stark för att be honom bli den nya kungens hand. På andra sidan havet på kontinenten Essos smider exilprinsen Viserys Targaryen planer för att återerövra De sju kungarikena. Han gifter bort sin yngre syster Daenerys till stamkungen Khal Drogo. Daenerys blir senare en av huvudkaraktärerna då hon också har planer på att sitta på järntronen.

Jag har läst första boken Kampen om järntronen och andra boken Kungarnas krig, båda på svenska. Före jag läste dessa hade jag sett tre säsonger av tv-serien så jag var insatt i fantasyvärlden som Martin skapat. Tv-versionen följer böckerna ganska väl, sen får man ju så mycket mer av både intriger och karaktärer om man läser böckerna. Så är man ett fan av tv-serien och vill ha mer så tycker jag definitivt att man även ska läsa hela serien. Tycker jag om det här? Både ja och nej. Det finns många saker som jag tycker om och tycker är bra. Det är en komplex värld med många kulturer och riken. Det finns naturligtvis otaliga intriger och händelser och jag tycker att det funkar. Det håller mitt intresse uppe. Det finns även en rik flora karaktärer och även om jag inte alltid tycker om dem (många är ganska vidriga) så vill jag ändå följa hur det går för dem och vad som driver dem. George R. R. Martin beskriver dem bra. Mina favoriter är Tyrion Lannister (en mycket spännande karaktär) och Ayra Stark. Det som jag inte gillar är de otroligt sexistiska inslagen i både böckerna och framförallt tv-serien. Jag har svårt att förstå varför, som alltid. Jag blir mest förbannad! Det är en bok om krig mellan kungar och riken och det är krigsstrategier, karaktärer som vill styra, som anser sig födda till det eller bäst lämpade. För mycket av det här faller jag heller inte för. Jag tappar en del av intresset. Det är alldeles för lite av godhet och kärlek (ej att förväxla med romantik).

Kommer jag fortsätta läsa dem? Kanske, är mitt svar. En nyfikenhet finns om hur Martin kommer att leva upp till seriens namn, som jag tycker är mycket vackert. Kommer det fram mer och mer om relationen mellan is och eld (förutom årstidernas förvridenhet, svärdet Is och drakarnas eld) undrar jag. Jag önska mer här och jag tycker inte riktigt att det kommer fram i tv-versionen. Jag har fortsatt att följa även säsong fyra som nu finns tillgänglig för det är underhållande på många plan och triggar min nyfikenhet. Samtidigt tröttnar jag på både de sexistiska inslagen och våldet.

Av Hanna

 

Kommentera

