Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Pojkarna av Jessica Schiefauer maj 8, 2014

Filed under: Absolut bäst — bokslukarna @ 9:40 f m
Tags: ,

imageFör en dryg månad sedan var jag (Hanna) på författarkväll på Trollhättans bibliotek. Det var en kväll jag uppskattar väldigt mycket. Gästande författare var Jessica Schiefauer och Bob Hansson. Bob Hansson kände jag till sedan tidigare, även om jag inte läst så mycket av hans alster. Han var otroligt underhållande och tankeväckande att lyssna till och jag kommer att läsa hans verk framöver. Nu är det inte honom det ska handla om här. Jag fick det stora nöjet att höra Jessica Schiefauer läsa ur sin bok Pojkarna. Boken kom ut 2011 och vann Augustpriset samma år. Jag kände faktiskt inte till henne innan. Jag föll direkt och köpte boken till mig själv och till Vera. Vera fick boken när jag var på besök för ett par veckor sedan och hon läste ut den under det ca sex immar långa besöket (och då gjorde hon även annat). En sann bokslukare!

Jessica Schiefauer skriver med ett visuellt språk. Det är lätt att bildlikt föreställa sig karaktärerna och miljöerna och följa med i handlingen. Det är suggestivt och kryper lite i kroppen när jag läste, speciellt ju längre in i handlingen jag kom. Den blev mer vemodig än jag trodde när jag började läsa den. Jag tycker om boken mycket. Jessica Schiefauer berättade under kvällen att hon egentligen inte skriver för en speciell målgrupp. Det har råkat bli Unga vuxna, och kanske är det bokförlaget som satt denna målgrupp än författaren. Jag blev inte förvånad när Elin nämnde att boken nu ska bli film. Se artikeln i gårdagens GP.  Filmen spelas in i Göteborg i augusti och producent är Helena Wirenhed på Götafilm.

av Hanna

Nu till Vera:

Boken i fråga handlar då om tre tjejer som bor nära varandra. En av dem är en sann växtälskare. En dag får hon ett paket med ett skott som hon inte känner till och det är då allt börjar. Jag blev kär i boken efter inte alls många sidor. Den var helt underbar. Dock blev jag lite besviken på slutet som var mycket mer otydligt än jag hade väntat mig. Sedan tycker jag också att slutet på boken var ganska konstigt. Inte vad man kan kalla dåligt bara ganska konstigt. Jag vet inte om Hanna hade samma uppfattning men jag antar att vi läser ur ganska så olika perspektiv. Jag tycker precis som det nämndes här ovan att personerna i boken är rätt så välskapade och även miljöbeskrivningen är rätt så bra skriven. Dock så var en sak som jag störde mig mycket på att jag inte alls fattade tycke för en av de kvinnliga huvudrollerna. Om jag ska ha en annan sak att klaga på så tycker jag också att boken gav en ganska orealistisk bild av dagens samhälle. Den framhäver tjejer som väldigt tunna och svaga och som om dom är het och hållet handlingsförlamade när killarna håller fast dem. Det finns ju alltid någonting som man kan göra men istället så väljer dom att stå där helt passiva tills killarna bestämmer sig för att sluta. Okej nu ska jag sluta spoila, men jag älskade verkligen boken och jag tror verkligen att det är en bok som kan pasa alla olika åldrar. Dock är det nog bra att var typ över tolv innan man läser den för den kan vara lite avancerad att hänga med i annars.

av Vera

Jag kan förstå vad du menar med att slutet är konstigt. För mig gör det ingenting, jag tilltalas av det och tycker om det. Jag ska nog inte säga mer än så om slutet. Det låter hoppfullt att du ser en annan verklighet Vera. Den som speglas i boken kan nog fortfarande vara aktuell för många unga, både pojkar och flickor, men jag önskar att fler får och kan leva som sig själva oavsett vilket kön. Det var verkligen kul att höra vad du tyckte om boken Vera. / Hanna

 

Kommentera

