Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Saga av Brian K. Vaughan och Fiona Staples maj 10, 2014

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 9:32 e m
Tags: , , ,

SagaDå och då läser jag i min födelsedagspresent från min bror. Det är en tecknad serie (för vuxna) vid namn Saga av Brian k. Vaughan och illustrerad av Fiona Staples. Jag fick både vol. 1 och 2. Jag har ännu bara läst i den första. Den är så vacker och inte så lätt att läsa i sängen eller i närheten av mina barn. Så därför blir det för tillfället bara då och då. Framöver ska jag sätta mig med den och sträckläsa den för en annan behållning.

Det är SiFi och det är fantasy och det utspelar sig i rymden bland fjärran planeter och galaxer. Läser man om serien på Images Comics (förlaget) och SF Bokhandelns hemsidor dras paralleller till både Star Wars och Romeo och Julia. Images skriver också att Brian Vaughan använder sig av idéer både från sin barndom och som vuxen och förälder. Serien handlar om kärleksparet Alana och Marko från olika planeter som ligger i krig med varandra. Kriget har spridit sig genom galaxen. De kommer från skilda förhållanden, Alanas folk förlitar sig på teknologi och Markos brukar magi. När serien börjar föds deras dotter Hazel samtidigt som de är på flykt.

Jag återkommer senare när jag läst mer.

av Hanna

 

Kommentera

