Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Författarbeök i klassen juni 9, 2014

Filed under: Uncategorized — bokslukarna @ 8:45 e m
Tags: , , ,

Häromdagen den 3/6 hade in klass författar besök av ingen annan än Mikael Thörnqvist, stolt författare till bokserien”bollkänsla”. En serie om tjejer, fotboll och känslor. I denna serie finns det sammanlagt sju böcker i denna serie och man vet ännu inte om fler är på väg. Han har också idéer på ett nytt manus men har inte tillräckligt med fakta för att kunna ge ut någon information än. Han beräknar att vara klar i juni men efter det så antar han att det kommer att dröja ungefär fyra månader innan boken trycks upp och ges ut. Av detta kunde man alltså konstatera att man kan skriva klart en bok på ganska så knapp tid men det behöver inte betyda att den kommer ut med en gång. Han kom in och började föreläsningen på ett väldigt välplanerat och inspirerande sätt. Han berättade att han hade gått in på stadsbiblioteket i Göteborg och letar upp all barnlitteratur som handlade om fotboll. Efter detta så tog han med sig de hem och sorterade dem. En hög för böcker om killar, en hög med mixade lag och slutligen en hög med kvinnliga huvudroller. När han var klar kunde han konstatera följande. Det fanns tretton serier om killar, en med mixade lag och en om tjejer. Varför är det så frågade han sig, är det för få tjejer som spelar fotboll .Detta hade han lite senare kollat upp och kunnat konstatera att det var ungefär trettio procent av alla tjejer som spelade fotboll. Han hade också kolla upp att det var betydligt fler tjejer än killar som läser böcker. därför blev han väldigt fundersam av det faktum att det knappt fanns några böcker om tjejfotboll över huvud tage5t. Med denna information i huvudet bestämde han sig för att det var dags att gör a någonting åt det och bestämde sig för att skriva en egen serie om tjejfotboll och den var så ”Bollkänsla” skapades. Detta tycker jag är bindande. Jag är ju lite av en feminist och jag har både kompisar och en lillasyster som spelar fotboll. Dock är jag inte själv fotbollsspelare och jag kommer aldrig att bli så jag bryr mig egentligen inte så jätte mycket. Efter denna redovisning frågade han om det var någon som på egen hand skrev hemma. Det var bara jag och en av mina närmare kompisar Olof som räckte upp handen. Då började han ge oss väldigt bra författar tips. Vi fick tre och jag tycker verkligen att alla tre är väldigt bra.

1. Skriv om vad du vill, det enda som ska stoppa dig ska vara din fantasi.
2. Skriv det du vill hur du vill, använd alla ord du vill och om du tycker att det är passande så lägg in ett svärord. (Här la han dock till att man inte skulle dra sig så väldigt långt för att skriva svärord men att man skulle ha tänkt igenom noga så att de hamnade på rätt plats och på rätt sätt.)
3. Skriv när du vill, du behöver inte komma hem och sätter dig och skriva varje eftermiddag. Du ska bara skriva när du tycker att det är kul och när du känner dig inspirerad. Om du skriver när du inte vill eller har den rätta känslan in dig kan det gå fruktansvärt fe.

Alla dessa tre tycker jag är otroligt bra och jag kommer verkligen att försöka använde dem i mitt skrivande.
Så utav detta kan man alltså konstatera att jag verkligen fattade tycker för författaren och hans sätt att att skriva men hans litteratur är absolut ingenting för mig.

av Vera

 

Kommentera

