Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Anders + Lisa av Sten Jansson juni 22, 2014

20140503-100600.jpgJag har, som jag tidigare berättat, haft nöjet att läsa Sten Janssons skönlitterära debut Anders+ Lisa och det har varit en spännande historia. När jag fick den i min hand och började läsa trodde jag att jag skulle sluka den på kort tid, men…det blir sällan som man tänkt sig. Vi fick hem vår hundvalp och mycket tid har gått åt till att vakta på den lille så han ska kissa utomhus och inte gnaga på fel grejer. Men nu har jag läst ut boken.

Anders+ Lisa handlar såklart om Anders och Lisa. De träffas på midsommarafton 1959 och innan natten är över är Lisa med barn. Anders har redan en plan klar att han ska gå till sjöss två veckor senare och han vet inte om att Lisa bär på hans barn när han, trots sin nya förälskelse, ger sig iväg till Göteborg för att mönstra på första båt som vill ta emot honom. Lisa blir kvar i Värmland där hon håller på att avsluta gymnasiet. Strax innan sista årskursen ska börja får Lisa reda på att hon är gravid och detta har såklart potential att ställa till hennes liv ordentligt. Vi får i boken följa Anders och Lisas äventyr parallellt och jag tycker att det är en mycket intressant historia.

Sten Jansson gick själv till sjöss som ungdom och det framgår tydligt av berättelsen. Jag tror inte att en människa som inte själv upplevt det Anders upplever på sin färd hade kunnat beskriva det, åtminstone inte så detaljrikt. Det är väldigt roligt att få läsa om en del av Sveriges historia som jag vet ganska lite om. Visst känner jag till att många män, eller kanske pojkar, gick till sjöss under den här perioden. En av mina farbröder var en av dem. Men jag har aldrig läst någon bok om detta och jag tycker det är jätteroligt att lära mig mer om det. Men även om jag gillar Anders äventyr så är det Lisa jag faller för. Vad jag gillar hennes självklara sätt att ta för sig. Lisa är arbetarklass flickan som vägrar nöja sig. Hon vill ha sin högre utbildning trots att nästan hela bruksorten ser henne som en klassförrädare. När hon upptäcker att hon är gravid vill hon kräva ett svar av Anders om de ska leva ihop, men inte för att ställa honom mot väggen, utan bara för att veta sina förutsättningar. Lisa är stark och klok och ger sig inte, en tjej i min smak.

Boken är spännande för att den beskriver delar av Sveriges historia som jag inte känner till så bra. Den är nog ännu bättre för någon som nostalgiskt kan se de bilder som Sten Jansson på ett mycket detaljerat sätt målar upp i boken. Detaljrikedomen och sättet att beskriva en del av Sveriges historia påminner mig faktiskt en hel del om Jan Guillos senaste romansvit som börjar med Brobyggarna. Gillar ni den, och det är det ju många som gör, borde ni gilla det här också. Det är egentligen bara en sak som jag ibland funderar över när jag läser boken och det är om Jansson använt sig av en redaktör. Det finns några ställen där boken hoppar lite fram och tillbaka i handlingen och där tankarna från den nu äldre Anders dyker upp. Dessa känns lite överflödigt och rör ibland till det lite för mig. En bra redaktör borde ha kunnat rätta till det. Som tur är så är inte detta någon stor del av boken utan jag har läst den med stor behållning och skulle utan tvekan ta mig an nästa roman om Sten har mer material under västen. Nu har han ju skrivit om pojken som gick till sjöss, men Sten Jansson har spenderat många år i reklambranchen också. Kanske nästa roman blir en svensk version av MadMen i romanform.

av Elin

 

3 Responses to “Anders + Lisa av Sten Jansson”

  1. Lena Sandeberg Says:

    Verkar spännande och jag var faktiskt ganska stor 1959. I Veras ålder. Den boken blir en bea sommarläsning.

  2. Lena Sandeberg Says:

    Nu stavade jag fel till bra, men å andra sidan har du avstavat arbetarklassflickan så det jämnar ut sig. Puss


Kommentera

