Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

We were liars bokevent i New York juni 29, 2014

Vi har ännu inte skrivit så mycket om våra bokrelaterade händelser i New York. Så vi börjar väl med det första som egentligen hände när vi kom fram till NY. Resan från flygplatsen till hotellet tog längre tid än väntat så vi fick knata på i ganska högt tempo till bokhandeln McNally Jackson. Vi hann precis slå oss ner och hämta andan och försöka insupa atmosfären i bokhandeln innan de tre författarna, Emelie Lockhart, Robin Wasserman och Libba Bray gjorde entré. De startade med att presentera varandra, med ganska långa fantasifulla lite underfundiga berättelser, som sedan visade sig vara påhittat. Inget av det stämde. De gav varandra därefter korrekta presentationer. Meningen med eventet var att Robin Wasserman och Libba Bray skulle ställa frågor till Emelie Lockhart om hennes bok We were liars, vilket de gjorde med bravur. Mycket intressanta frågor, där de också delade med sig en hel del av sig själva och sitt eget skrivande. Jag måste säga att det var fantastiskt att vara med om, att höra dessa tre författare samtala om boken, författarskap och vänskap. Emelie läste naturligtvis också från boken och vilken ynnest det är att höra författarens egna röst, fraseringar och dramatisering, för Emelie förställde rösten för olika karaktärer. Hennes sätt att läsa var ganska spetsat och kraftfullt och samtidigt eftertänksamt. Alla tre författarna hade motton skrivna på händerna likt karaktärerna i boken We were liars. Får se om jag kommer ihåg dem nu, annars får du hjälpa mig Elin. Hm… Emelie hade Speak Up, Libba Bray Risk not Rust och Robin Wasserman … ah, jag minns inte.

Efteråt fick vi våra autografer från Emelie och Elin fick även från Libba Bray. Vi tog en tur i bokhandeln som jag gärna besöker igen. Supercharmig, med cafe, boklampor i taket och en Espresso Book Machine för print on demand.

Det var Hanna som hade nosat upp detta event och det är jag, Elin, mycket glad för. Det var en härlig kväll i en härlig bokhandel. Det var precis lagom med folk där. Inte så få att det var jobbig och pinsamt, men inte så många att det blev opersonligt. När författarna skrev autografer hade de en möjlighet att prata lite med var och en och Emilie blev minst sagt överraskad att det fanns publik hela vägen från Sverige. Som Hanna skrev så köpte jag också en bok av Libba Bray, the Diviners, som jag fick hennes signatur i. Jag gillade ju verkligen Beauty Queens som jag köpte och läste efter att jag sett Libba vid Litcon, en del av LeakyCon, 2011. Om det inte var för att det är så dyrt att få med sig böcker hem så hade jag helt klart köpt en av Robins böcker också, men inbundna böcker i mängder är svårt att få hem när väskan ska vägas. Jag kommer definitivt att köpa något av Robin, förmodligen som e-bok.
Jag och Hanna har läst ut We were liars och en recension kommer väldigt snart. Tack Hanna för att du hade koll. Det var en kanonkväll.
Av Hanna och Elin

20140628-215104-78664992.jpg

20140628-215105-78665378.jpg

20140628-225025-82225460.jpg

 

Kommentera

