Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

We were liars av Emelie Lockhart juli 25, 2014

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 11:14 f m
Tags: , , ,

She got us fooled. Så mycket kan vi avslöja. Med she menar jag författaren till boken Emelie Lockhart. Det är svårt att skriva en recension om den här boken. Inte för att det saknas något att skriva, tvärtom, utan att det är så lätt att säga för mycket. Jag, Hanna, hittade information om att den här boken skulle släppas strax innan den kom ut. Elin har ju gjort det ett antal gånger, hittat böcker som blivit hypade innan de kommer ut eller når oss i Sverige. Med det vill jag inte ge oss någon slags cred utan bara påpeka hur roligt det är med den här förväntan. Jag letade runt en del efter mer information om boken precis när jag läst om den, men fick sluta för att jag förstod av det jag läste att det bästa nog var läsa boken själv först för att inte förstöra upplevelsen.

Boken utspelar sig på en privatägd ö, Beechwood Island, vid Martha’s Vineyard. Ön ägs av den prominenta familjen Sinclair. Under ett par, tre somrar får vi följa familjen och framförallt de fyra ungdomarna, Cadance, Johnny, Mirren och Gat. CAD, Johnny och Mirren är alla Sinclairs, Gat en outsider. Sommaren när de är 15 blir Cad och Gat förälskade. I slutet av sommaren råkar Cad ut för någon slags olycka eller sjukdom, fast hon kan inte minnas vad som hände. Allt hon vet är att hon hittades på stranden iklädd endast sina underkläder. Ett par somrar senare besöker hon ön igen och försöker återkalla vad som hänt henne.

I boken finns karta över ön och släktträd och jag gillar den här typen av extramaterial. Det finns även en egen webbsida till boken. Fast jag säger det igen, att vänta med att söka runt efter info om boken och The Sinclairs tills ni läst boken. Låt det bara hända.

Jag, Elin var helt ställd efter att ha läst klart boken. Först kunde jag inte bestämma mig för om jag gillade twisten, men efter att ha smält handlingen så gillar jag den verkligen. Som Hanna säger så är det svårt att berätta varför. Jag kan bara säga att boken är riktigt bra och såå läsvärd. När ni läst den så läs vidare i kommentarerna, men varning det kommer finnas spoilers där, för det är där jag och Hanna kommer tala om varför vi gillade boken och då måste vi avslöja slutet.

Tillägg: Emelie Lockhart är hennes pseudonym när hon skriver ungdomsböcker. Hon skriver också bilderböcker för mindre barn och vuxenböcker under sitt riktiga namn Emelie Jenkins.

av Hanna och Elin

20140725-111314-40394266.jpg

 

One Response to “We were liars av Emelie Lockhart”

  1. Tim Huhtala Says:

    Tax för tips! Denna skall jag köpa till sambon.


Kommentera

