Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

The Harry Potter Exhibition i Norrköping juli 31, 2014

 

exhibitionJust nu och fram till 7 september pågår The Harry Potter Exhibition i Norrköping. Passa på om ni inte redan varit där för det är värt ett besök. Det är en vandringsutställning med en mängd rekvisita, kläder m.m. från filmerna om Harry Potter. Man kan även ta del av massa information från de som jobbat med filmerna, hur de tänkt och arbetat tillsammans.

Jag (Hanna) och Elin såg utställningen för tre år sedan i New York och vad jag kunde se så var det i stort sett samma. Det var för mig lika roligt att se den igen. Jag hade min familj med mig, med barn på 2 och 5 år. Jag kunde inte låta bli att ta dem med, vilket egentligen inte var ultimat. 2-åringen njöt på sitt sätt av upptäckarlusta. Min 5-åring har sett första filmen av Harry Potter och känner till en del, men hade inte riktigt ro att ta in allt. Det är ju material och rekvisita från första till sista filmen och vissa saker kan vara lite skrämmande för små. Fast det gick ändå över förväntan och jag tror han hade behållning av utställningen.

En sak vi inte visste innan vi åkte var att det finns vissa saker ute på stan i Norrköping, kopplat till utställningen. Bl.a. Ford Anglian som Harry och Ron flyger med till Hogwarts när de inte kommer med tåget.

Eftersom jag (Elin) tog med min familj ett par veckor efter att Hanna varit där så kände vi till detta med Ford Anglian som finns i Varuhuset Linden i centrala Norrköping. Vi lyckades också få reda på att det fanns en sak till på Shoppingcentrat Ingelsta utanför staden. Eftersom Ingelsta låg på väg ut och åt rätt håll så passade vi på att stanna även där och det visade sig vara en av schackpjäserna från första filmen som fanns där. Det fanns även en Harry Potter Quiz på Ingelsta Shopping och vi hade verkligen ägt den om vi tagit oss tid att gå den, men pappa och Gaston (familjens hund) fick stanna utanför i bilen så vi fick skynda oss ut till dem igen.

Mina bokslukare Doris och Vera är 10 och 13 år gamla och har sett alla filmerna så för dem var utställningen jättebra. Det var bra att de hade översatt all information i den audiotur som ingår i priset till svenska så att vi alla tre kunde vandra runt och ta till oss informationen i egen takt. Utställningen var indelad i olika rum och vi tog god tid på oss i varje och samlade ihop oss före det att vi gick in i nästa. Det enda som störde mig var att det var så mycket folk. I New York när jag och Hanna såg utställningen med två andra vänner var det mycket mindre folk och därför mindre stressande. Samtidigt är det självklart kul att utställningen drar så många besökande. Jag frågade en från personalen och de svarade att de hade haft väldigt många besökande under hela sommaren. Vi hade verkligen ett par riktigt roliga timmar på utställningen och den är väl värd ett besök. Om du gillar Harry kommer du älska utställningen. Om du gillar film finns det massa intressant att ta del av. Även om varken Harry eller film är dina intressen så kan du säkert få ut mycket av utställningen ändå för det finns mycket intressant information.

När ni ändå är i Norrköping så passa på och ta en tur genom staden, särskilt de gamla industriområdet är fantastiskt fint att besöka.

av alla Bokslukarna

 

Kommentera

