Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Esther Earl Day augusti 3, 2014

thisstarIdag är Esther Earl Day. Kanske är det inte så många som vet vad det handlar om, men då är det dags att fler får veta. För tjugo år sedan idag, 3 augusti, föddes Esther Earl. Tyvärr fick hon inte stanna kvar på jorden så länge utan cancern tog hennes liv för fyra år sedan 25 augusti 2010. Esther Earl var en del av Harry Potter communityn på webben och det var så jag kom i kontakt med henne. Jag kände aldrig Esther, men jag följde henne på nätet efter att jag blivit en del av Harry Potter familjen på internet. Esther var också en tuff Nerdfighter, så även som Nerdfighter har jag stött på hennes starka och kärleksfulla inlägg. I början av 2014 gavs boken This star wont go out ut och den är en kombination av Esthers dagboksanteckningar och berättelser som andra som kände henne delat mig sig av om Esthers liv. Jag har ännu inte recenserat boken för det är svårt att ta sig igenom den. Jag har ännu inte läst hela boken. Jag började med John Greens förord och redan där strömmar tårarna. John lärde känna Esther under hennes sista år och Esther är en stor inspirationskälla till Hazel Grace i The fault in our stars (även om Green är noga med att TFiOS inte är baserad på Esthers liv). Sedan har jag bläddrat fram och tillbaka i boken läst lite här och lite där tittat på bilderna och gråtit mycket. Det är en mycket stark bok och det tar tid att ta in allt.

Det är svårt att veta om jag ska rekommendera boken. Det är en jättefin bok och jag älskar att få lära mig mer om en person som jag beundrade när jag läste denna insiktsfulla människas inlägg på nätet. För mig är det en jättebra bok. En vacker bok om kärlek och förtröstan, men det är en sorglig bok om ett liv som var alltför kort.

”On that note” som Esther skriver flera gånger i sina brev, tillbaka till Esther Earl Day. Idag firar vi den och det gör vi genom att visa och tala om för dem vi älskar hur mycket vi älskar dem. Det är något som Esther var väldigt bra på och som hon uppmuntrade andra att göra. Själv tar jag på mig mitt This star wont go out armband idag och kramar min familj extra hårt, särskilt Martin och Doris som kommer hem ikväll efter att ha varit på cup i fyra dagar.

av Elin

 

2 Responses to “Esther Earl Day”

  1. Lena Sandeberg Says:

    Starkt Elin. Jag skickar kärlekskramar till dig och hela din familj.


Kommentera

