Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

The Diviners av Libba Bray september 6, 2014

Filed under: Absolut bäst — bokslukarna @ 5:03 e m
Tags: , , , , , ,

book_divinersLibba Bray… Nu har jag haft fördelen att se denna coola kvinna live två gånger. Första gången på LeakyCon 2011 när hon väckte mitt intresse med sin sköna inställning under LitDay. Det var då jag köpte och läste Beauty Queens som är en väldigt kul berättelse. Nu såg jag henne andra gången i New York vid det event som jag och Hanna skrivit om tidigare. Jag köpte då hennes senaste bok The Diviners och fick den signerad såväl som en kort pratstund. Det var ett ganska litet event, vilket var mysigt för vi fick så bra kontakt med författarna. Nu till boken…

Jag gillar verkligen The Diviners. Den utspelar sig i New York på 20-talet så redan där har boken ett jättestort plus. Den är full av Flappers, hemliga barer och lyxiga drinkar. Men framför allt är det en bok om mystik. Om the Diviners människor med speciella egenskaper som har en förmåga att bubbla upp till ytan i mörka tider när de kan behövas som bäst. Handlingen cirkulerar kring Evie O’Neill som blir skickad till sin morbror i New York efter att hon ställt till med skandal i det lilla samhälle hon bor i. Evie ser fram emot att få spendera tid i den spännande staden med sin väninna och brevvän som bor i samma hus som morbrodern. Men ganska snart visar det sig att något ondskefullt utöver det normala härjar i New York och den enda som har en chans att lista ut den osannolika sanningen är Evie med sina speciella krafter.

När jag läste Beauty Queens så gillade jag verkligen Libba Brays roliga sätt att driva med skönhetsmissarna och komma på de mest hårresande händelseutvecklingar. Den här historien är också hårresande, men på ett helt annat sätt. Spänningen i historien byggs upp från första sidan och jag har svårt att lägga ifrån mig boken. Den är väldigt välskriven och jag ser alla scener tydligt framför mig. Åh, vad jag vill hänga med Evie (utom mot slutet kanske) och gå klädd i för korta kjolar, pannband och dricka drinkar på gömda barer. Det bästa av allt är nästan att boken är första delen i en serie. Andra boken kommer 14 april 2015.För oss som inte kan bärga oss tills dess så finns en hemsida där man bland annat kan se en boktrailer om jag inte redan övertygat er att köpa och läsa boken.

av Elin

 

Kommentera

