Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Banned books week september 22, 2014

IHungerspeldag inleds Banned Books Week. Det uppmärksammas i USA och om man hänger på amerikanska nätverk för litteratur så är det väldigt tydligt. Vi har skrivit om Banned books förut, men en liten påminnelse kan vara på sin plats. Böcker utmanas och bannlyses förvånansvärt ofta i USA. Oftast bara i någon delstat eller kanske i ett ännu mindre sammanhang. Flera av mina favorit böcker har varit bannlysta genom åren som Räddaren i nöden eller Vredens Druvor till exempel. Min absoluta favorit Harry har också varit bannlyst på grund av sitt okristna innehåll med trolldom. Att uppmärksamma Banned Books Week är att uppmärksamma möjligheten att få skriva och läsa det man vill. För mig är det som yttrandefrihet ungefär. Jag tänker fira veckan genom att stolt bära min I read Banned books väska från The Strand i New York och passa på att läsa om Mockingjay eftersom även Hungerspelen är böcker som bannlysts. Nätet fylls av trailers gällande Mockingjay just nu och jag har fått sån lust att läsa om.

av Elin

 

Kommentera

