Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Ett måndagsinlägg januari 19, 2015

Filed under: Läsvärd — bokslukarna @ 12:42 e m
Tags: ,

vardagsmakt-tio-strategier-som-ger-och-genomskadar-maktMåndagar. Då har ju vi bokslukare bestämt att vi ska skriva om något matnyttigt. En faktabok av något slag att rivstarta veckan med. En och annan kokbok och bakbok har det blivit, men också lite självhjälpsböcker och annat. Sista jag var inne på bloggen skrev jag att jag läste en bok om vardagsmakt. Den har jag nästa läst ut och ajg gillar den. Så det blir några rader om den idag.

Boken heter Vardagsmakt : tio strategier som ger och genomskådar makt av Elaine Eksvärd och handlar om tio olika typer av makt. Hur man känner igen dem, hur man kan avväpna dem som använder sig av dem och inte minst hur man själv kan utnyttja dem. Det handlar till exempel om utseendemakt, auktoritetsmakt och social makt.

Boken är riktigt bra. De olika maktslagen är bra beskrivna och jag känner snabbt igen mig själv och andra människor jag mött i min vardag. Jag känner efter att ha läst boken att det är lättare att snabbare genomskåda när andra använder sig av sitt maktspråk. Jag har redan använt mig av tipsen på hur man avväpnar någon som utövar makt och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte prövat på att använda mig av den makt jag själv besitter. Än så länge tror ajg inte det stigit mig åt huvudet i alla fall. Jag rekommenderar varmt boken. Särskilt om du tycker att du är utsatt för maktutövande och vill få tips på hur du kan ta dig ur det.

av Elin

 

Kommentera

