Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Are you there god it’s me Margret av Judy Blume juli 2, 2015

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 7:27 e m
Tags: , , , ,

imagesJag har redan lovat er en recension av denna boken så det får bli min först recension i nystarten.

Jag har flera gånger den senaste tiden råkat på boken Are you there god, it’s me Margret på olika listor på nätet. Listorna har handlat om böcker som absolut måste läsas eller är klassiker och då kände jag att jag var tvungen att ge den en chans. Vad glad jag är att jag gjorde det!

Boken om handlar om Margret som bor på Manhattan men när boken börjar har hennes föräldrar precis bestämt att de ska flytta ut från halvön till New Jersey. Margret är 12 år gammal och har mycket att fundera över när det gäller pubertet nya vänner och en ny skola efter flytten. När Margret har mycket att tänka på vänder hon sig till Gud. Hon börjar sitt samtal med Gud med orden Are you there god it’s me Margret. En bit in i boken får vi veta att Margrets mamma är katolik och hennes pappa jude och därför har de inte uppfostrat henne enligt någon religion utan vill att hon ska välja själv när hon blir gammal nog. Det blir alltmer uppenbart för mig att boken handlar om tillhörighet och inte minst då religiös tillhörighet.

Jag tycker boken har en fantastisk värme. Jag faller pladask för Margrets sätt att resonera och ta sig an svårigheter. Hennes tankar kring religion samtidigt som hon har en vänskapsrelation till Gud är oerhört upplyftande. Sättet hon behandlar de vuxna i sin omgivning är framåt och jag hoppas unga tjejer läser och lär sig av hennes sätt. Boken är inte lång och den är oerhört lättläst. Även om jag inte lyckats hitta någon svensk översättning behövs det inte avancerad engelska kunskap för att ta sig an boken. Ge den en chans.

av Elin

 

Kommentera

