Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Anna and the french kiss av Stephanie Perkins januari 26, 2012

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 8:14 f m
Tags: ,

Vilken mysbok! Jag kan inte förstå riktigt varför jag har så mycket lättare för att läsa så kallad chicklit när den är skriven för tonåringar. Jag har flera gånger de senaste åren gett mig på sådana där böcker som är skrivna för att läsas av kvinnor i fyrtioårsåldern (läs mig) men tycker aldrig de är bra. Jag menar alltså sådana där feelgood böcker om kvinnor som stöter på kärleken och så vidare… Men när jag läser om Anna så tycker jag det är så mysigt. jag känner att jag bryr mig om hur det går för henne. Jag blir arg på henne när hon uppför sig dumt och det är ju dessa känslor som gör att jag gillar boken.

Handlingen är den att Annas föräldrar, mest hennes rika pappa, bestämt att Anna ska tillbringa ett år i Paris och läsa på internationella skolan där. Anna känner sig malplacerad i den franska omgivningen och längtar efter killens om hon nästan blivit ihop med hemma i USA. Men ganska snart blir hon kompis med ett gäng på skolan och det är bra att erkänna att det finns fina killar i Frankrike också Särskilt en såklart. Så nu kan förvecklingarna börja. Perkins har några nya twistar på dessa förvecklingar och det gör boken lite extra speciell och läsvärd tycker jag.

Stephanie Perkins är en av de författare som jag hade fördelen att få se under det ungdomsboks konvent jag besökte i somras och hon var en sådan sprudlande människa. Flera av författarna hade tagit med sig texter de skrivit under tonåren för att dela med sig av och uppmuntra tonåringarna i publiken att kämpa på. Stephanie läste ur sin egen dagbok och texterna var oerhört roliga. Det var väldigt generöst av henne att dela med sig . Jag gillar verkligen boken och rekommenderar den varmt. Det är tonårsromantik på hög nivå och vill du läsa ”vuxen litteratur”, läs nåt annat. Men om du tycker ungdomslitteratur ckså är helt okej så ge denna en chans.

av Elin

 

Lämna en kommentar