Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Om Harry kunde besegra Voldemort, maj 2, 2014

thebattle…så ska vi väl kunna hålla igång en blog.

Idag är det årsdagen av ”the Battle of Hogwarts” och dagen är också utsedd till Harry Potterday. För oss på denna blog som inte bara är bokslukare utan också Potterheads så känns det självklart att just idag skaka liv i denna halvdöda blog. Vi hoppas att ni har saknat oss och snart hittar tillbaka till oss nu när våra inlägg kommer bli frekventa igen. Ett om dagen är tanken att vi ska hitta tillbaka till. Vi har läst en hel del under den tid vi legat på latsidan när det gäller bloggandet så i början kommer det nog inte bli några problem att hitta böcker att skriva om. Sedan är det ju så mycket att se fram emot. Divergent har precis haft premiär och jag, Elin, och Vera håller som bäst på att läsa oss igenom böckerna. Vi har inte sett filmen än. I juni går The fault in our stars upp på bio i USA. Tyvärr hittar jag ingen information om när den når Sverige, men vi får hoppas att det blir snart. Sen kommer J K Rowlings (eller Robert Galbraiths) nya deckare. Vera ser dessutom fram emot att sista delen av Divergent, Allegiant, ska komma ut på svenska. Hon läser allt mer på engelska men vill läsa klart serien som hon börjat läsa på svenska på svenska. Sista delen kommer på svenska i höst. Doris längtar efter att sista delen av Gregor från ovanjord ska komma ut på svenska, vilket blir i sommar. Vi håller som bäst på att ta oss igenom serien genom till viss del högläsning och till viss del läser Doris själv.
Jag, Hanna, har tagit mig an de två första böckerna i ”Sagan om is och eld” eller Games of Thrones som den heter i tv-versionen. Ni får höra framöver vad jag tycker om dem. Vera och jag har läst ”Pojkarna” av Jessica Schiefaur och av henne fick jag ett tips på en författare i YA-genren som heter Sonya Hartnett som jag tänker följa upp. Idag är årsdagen då kärlek besegrade ondskan i böckernas värld. Igår ringde kyrkklockorna i vår värld, i Jönköping, för kärlek. Kampen fortsätter och böcker är en viktig del i den och därför vill jag bidra med att sprida de goda boktips vi kommer över. 
 
The weapon we have is love (The Harry Potter Alliance)
Books turn muggles into wizards (DFTBA – Don’t forget to be awesome)
 
av Alla Bokslukare som nu är tillbaka

 

 

Lämna en kommentar