Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

Fifty shades of Grey av E L James november 14, 2012

Den här boken var faktiskt bättre än jag trodde…
Först och främst så stör jag mig väldigt mycket på två saker. Låt oss får dessa ur världen så att jag sen kan berätta varför boken överträffade mina förväntningar, förutom att de var så låga från början. Som jag redan berättat så retar jag mig på att boken är så oerhört lik Twilight. Jag vet inte om det har att gör med att jag känner till historien, att boken började som en Fanfiction (Master of the Univers) men jag tycker likheterna är allt för slående. Hela boken igenom löper handlingen i Twilight parallellt och personerna kan man sätta rena likhetstecken mellan i de flesta fall. Men jag antar att man kommer undan med det så länge Stephanie Meyer inte har för avsikt att gör något åt saken. Det andra som retar mig är hur man blandar ihop åtrå och kärlek. Kanske är det jag som är för oromantiskt, men i min värld kan det knappats vara kärlek när du har träffat en person i några dagars tid, under vilken ni nästan bara legat och ni inte har delat några djupare tankar och funderingar med varandra, hur snygg och rik killen än är.

När vi nu klarat av detta så kan jag gå vidare med varför boken ändå till slut tilltalar mig lite och varför jag kanske om jag får tid över under någon längre ledighet möjligtvis kanske ändå är så intresserad att jag kommer läsa tvåan (fast jag vet inte…). För er som ännu inte läst denna bok (finns det någon?) och som (vilket verkar helt otroligt)inte känner till handlingen så handlar boken om Anastasia Steel en ung och oskuldsfull tjej i 20-årsålderna genom en intervju för skoltidningen träffar den vackre och mycket rika Christian Grey. Mr Grey är absolut inte särskilt oskuldsfull och plus och minuspolerna dras till varandra. Ana och Christian inleder vad som skulle kunna vara en normal kärleksrelation om det inte vore för det att Christian vill ha en BDSM-relation och han försöker övertala Ana att ingå i en sådan med honom. Historien är väl ganska tunn men ändå lite av en kärlekshistoria där huvudpersonerna har svårt att ge varandra det som den andra behöver i sitt liv. Ett ganska klassiskt tema för en kärleksroman. Det som tillslut får mig att anse att det är en rätt ok bok är hur Ana hela tiden ifrågasätter om det är rätt för henne att ge sig in i detta hur stor dragningskraften mellan de två än är och trots det faktum att så fort hon försöker dra sig undan för att få en chans att tänka igenom förslaget i fred så finner Mr Grey en anledning att dyka upp så att hon inte ska kunna sortera sina tankar ifred. Christian verkar också gå igenom en inre dragkamp gällande om hans känslor för Ana är så starka att han kan förneka den del av sitt känsloliv som han verkligen gillar och tycker att han har behov av. Men i och med att vi endast följer Anas tankar så blir inte Christian en lika intressant person för mig. Det är denna dragkamp mellan Ana och Christian samt Anas inre kamp som gör historien lite intressant för mig. Även om jag ganska tidigt tröttnar på sättet hennes inre dialoger förs (med hjälp av en sexgudinna och hennes undermedvetna). Så alla pratar om boken, den är ganska lättläst och historien aningen bättre än jag trodde. Allt som allt en läsvärd boka alltså. Gillar man att läsa erotiska berättelser så kanske den till och med är lite mer än läsvärd eftersom boken , som de flesta av er vet, är full av utförliga erotiska inslag.

av Elin

 

4 Responses to “Fifty shades of Grey av E L James”

  1. Carro Says:

    Jag tyckte också att den var bättre än vad jag trodde att jag skulle tycka, den har fått oförtjänt dålig kritik. Och det här med att hon blir så hunsad eller ägd, som många tycker är fel med boken, det är ju hela tiden hon som sätter gränserna! Ska man kritisera en bok så får man vara påläst också 😉

    • bokslukarna Says:

      Som du förstått så håller jag med dig. Efter allt jag hört trodde jag att Ana skulle göra allt Mr Grey sade och gå med på saker hon egentligen inte ville. Men så är det ju inte. /E

  2. Mimmis Says:

    Håller med dig Carro! Man måste förstå innan man kritiserar.


Lämna en kommentar