Bokslukarna's Blog

For those about to read. We salute you!

God Jul av Jonas Karlsson november 27, 2013

Filed under: En riktigt bra bok — bokslukarna @ 9:59 f m
Tags: , ,

god-jul-en-berattelse_150När jag läste om denna bok i Göteborgs-Posten visste jag direkt att det var en bok för mig. Att den utspelar sig i ett kommunhus lät så spännande för mig som kommunanställd. Det finns onekligen en hel del igenkänning även om jag såklart måste säga att det är vridet ett steg längre än min verklighet.

Historien utspelar sig i vad som måste vara en ganska liten kommun i Sverige strax för jul. Kommunledningen vill gör något fint för kommuninvånarna och bestämmer sig för att skriva God Jul i kommunhusets fönster med hjälp av trappljusstakar. Ledningen vill också överraska personalen. Eftersom man vill överraska personalen går man inte ut med ett meddelande om varför man ljusstakarna ska distribueras på ett visst sätt och det är då problemen börjar.

Jag känner igen mig i det att det är speciellt att jobba i en politiskt styrd organisation. Självklart tar beslut lite längre tid och ibland kan information förvrängas eller försvinna på vägen i stora organisationer. Som tur är jobbar jag på en förvaltning som tror på ett öppet klimat och i mitt eget ledarskap försöker jag alltid nå ändra fram till varför saker ska uträttas, det blir oftast enklare att förstå då. Boken är väldigt rolig, särskilt till en början. Efter att ha läst ett tag börjar jag också se maktstrukturerna som formaliseras och maktspelet som hela tiden ligger och pyr under ytan. Jag tycker dock mest synd om dessa människor som på olika sätt försöker försvara sitt territorium på arbetsplatsen och därför blir boken mest rolig. Om jag inte själv jobbat på en kommun och vetat om att de flesta av oss kommunanställda gör ett himla bra jobb utan mest läst allt som stått i tidningarna det sista om hur kommunanställda i fram för allt Göteborg agerat hade jag kanske tänkt annorlunda. Men nu är jag kommunanställd och omgiven av dedikerade och hårt arbetande kollegor kan jag se boken som en humoristisk skildring av verkligheten med vissa likheter, trots allt. Boken är riktigt rolig och jag är nu sugen på att ta mig an även de Jonas Karlsson böcker jag ännu inte läst. Jag gillar hans humor och uppskattar verkligen hans korta historier som är så lätta att ta till sig.

av Elin

 

Lämna en kommentar